A szlovák autógyártás jövője kétségekkel telített, mivel az európai ipar egyre súlyosabb kihívásokkal néz szembe. A gyártási folyamatok leállása nem csupán a helyi gazdaságot érintené, hanem szélesebb körű hatásokkal is járna az egész kontinens autóipara


Az európai autóipar a történelem egyik legkomolyabb válságával néz szembe.

Elemzések szerint a következő öt-tíz évben akár harminc autógyár is bezárhat Európában, köztük olyan országokban, ahol a járműgyártás a gazdaság egyik alappillére - Szlovákia is ebbe a kategóriába tartozik.

A kontinens gyártóüzemei az elmúlt években drámai mértékű visszaesést tapasztaltak. Míg korábban évente mintegy 13 millió autó készült az európai gyárakban, ma már csupán körülbelül 10 millió darab gördül le a gyártósorokról. Ez azt jelenti, hogy mintegy hárommillió járműnyi termelési kapacitás marad kihasználatlanul, sok esetben a gyárak 80 százalékos kihasználtsági szint alá estek.

A válság mögött több, egymást erősítő tényező rejlik. Kiemelkedően fontos szerepet játszik a kínai autógyártók robbanásszerű előretörése, különösen az elektromos járművek szegmensében. Míg Európa még mindig a technológiai átállás nehézségeivel viaskodik, Kína már évek óta folyamatosan gyártja az olcsóbb, de modern elektromos autókat. Ez a helyzet jelentős versenyhátrányt teremt az európai gyártók számára, akik nehezen tudják lépést tartani ezzel a gyors fejlődéssel.

A helyzetet tovább súlyosbítják az Európai Unió szigorú környezetvédelmi normái. A 2035-re kitűzött cél, mely szerint fokozatosan leállnak az új belső égésű motoros autók értékesítése, óriási nyomást gyakorol a gyártókra. Sokan már most arra figyelmeztetnek, hogy a jelenlegi szabályozási keretek mellett a kitűzött célok elérése gyakorlatilag lehetetlen. Ráadásul az elektromos autók iránti kereslet is csökkenő tendenciát mutat, ami tovább bonyolítja a helyzetet.

A zöld átállás és a digitalizáció hatalmas beruházásokat igényel, miközben a gazdasági bizonytalanság és a növekvő költségek miatt egyre nehezebb fenntartani a gyártás rentabilitását. Az autóipar egyes szereplői szerint a kontinens jelenleg "egzisztenciális fenyegetés" előtt áll - vagyis fennáll a veszélye annak, hogy Európa elveszíti globális pozícióját az autógyártás terén.

Szlovákia különösen kiszolgáltatott helyzetben van. Az ország gazdaságának több mint 13 százalékát az autóipar adja, és több tízezer ember dolgozik olyan nagyvállalatoknál, mint a Volkswagen, a Stellantis vagy a Kia. Egy esetleges termeléscsökkentés vagy gyárbezárás nemcsak munkahelyeket sodorna veszélybe, hanem az egész nemzetgazdaságra kihatna.

Related posts