Simogatva varázsolja el a jövő elektromos autója.


A Mercedes-Benz ELF kísérleti jármű fejlesztői a hajtás helyett a töltési folyamatra helyezték a hangsúlyt. Számos innovatív technológiát ötvöztek, hogy megtalálják a lehető legoptimálisabb megoldást.

A Mercedes-Benz innovatív kísérleti töltőjárműve, az ELF (Experimental-Lade-Fahrzeug), átfogó válaszokat keres a következő kulcskérdésekre: Hogyan töltsük fel járműveinket, milyen energiaforrásokat használjunk ehhez, és hogyan hasznosítsuk ezt az energiát a legjobban? A járműben szériaközeli vagy fejlett fejlesztési stádiumban lévő technológiákat alkalmaznak, melyek a közeljövőben várhatóan már a sorozatgyártású modellekben is megjelennek. Az ELF célja, hogy elősegítse a fenntarthatóságot és az innovációt az elektromos járművek töltési és energiafelhasználási megoldásaiban.

A villanyautók töltési sebessége kulcsfontosságú ahhoz, hogy az emberek egyre inkább kedvet kapjanak a használatukhoz. A Mercedes-Benz egy innovatív megoldást alkalmaz az ELF modellben, amelyben két különböző technológiát ötvözött. Az MCS (Megawatt Charging System) technológia, amely jellemzően teherjárművekhez készült, 900 kW-os töltési teljesítményt biztosít, míg a hagyományos CCS (Combined Charging System) csatlakozó a személyautók esetében ismert. Ez a kombináció nem csupán egyedülálló, hiszen a Concept AMG GT XX is hasonló megoldást használt, amikor a Nardò tesztpályán 1041 kW-os teljesítménnyel töltöttek. Az ilyen fejlesztések révén a villanyautók töltési élménye jelentősen javul, ami hozzájárulhat a zöld közlekedés népszerűsítéséhez.

Az ELF innovatív megközelítéssel szeretné felfedezni a kétirányú töltés lehetőségeit: segíti a háztartások energiaellátását (V2H), lehetővé teszi az energia visszatöltését a hálózatba (V2G), és természetesen táplálja a külső fogyasztókat is (V2L). Az ELF mind egyenáramú, mind váltóáramú megoldásokkal dolgozik, hiszen mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai.

Az új generációs elektromos Mercedesek (CLA, GLC) szintén támogatják a kétirányú energiaáramlást. Minden V2X rendszer lényege, hogy a járművet egyfajta pufferként lehet bevetni, azaz alkalmas a csúcsidőn kívül, illetve megújuló forrásból (szél-, napenergia) megtermelt energia átmeneti tárolására. Sőt, a Mercedes egy olyan szolgáltatási rendszeren - ők virtuális felhasználói fióknak nevezik - dolgozik, amelyben az otthon (szolárcellákkal) megtermelt áramot jóvá lehetne írni otthoni vagy nyilvános töltők használatára. Az ELF egyébként saját napelemekkel is rendelkezik, amelyek szintén bevonhatók a rendszerbe.

Az ELF innovatív megoldásokkal kísérletezik az indukciós töltési technológia terén. A rendszerük már 11 kW-os teljesítményre képes, ami megfelel egy jó minőségű fali töltőbox kapacitásának. Európában az indukciós töltés nem tűnik kiemelkedő fejlesztésnek, azonban olyan területeken, ahol a zsúfoltság miatt nem praktikus a járműből kiszállni, vagy ahol a közbiztonság miatt nem javasolt, jelentős érdeklődés övezi ezt a megoldást. Ezen kívül az indukciós töltés kulcsszerepet játszhat a robotautók technológiai fejlődésében is.

Szintén "kéz nélküli" módszer a konduktív töltés, ami kb. úgy működne, mint a metróké: a precízen leparkolt autó érintkezőire alulról simul rá a töltő, és - jelenleg - 11 kW-tal tölt. A megoldás az indukciós töltés legtöbb előnyén osztozik, de annál jobb hatásfokkal dolgozik, cserébe pontosabban kell a helyére manőverezni az autót.

A harmadik alternatíva az, hogy a csatlakoztatás feladatát robotokra bízzuk, amit az ELF rendszer is lehetővé tesz. Ez különösen előnyös lehet a nagy teljesítményű töltők esetében, hiszen a robotok által mozgatott töltőkábellel könnyebben kezelhetőek a vastagabb és nehezebb kábelek, amelyek a nagyobb teljesítmény következtében szükségesek.

A jövőben nehéz megjósolni, hogy az itt bemutatott és kipróbált megoldások közül melyik fog elterjedni, és milyen piaci szegmensekben talál majd utat magának. Az ELF és hasonló kísérleti járművek éppen ezért jöttek létre: hogy az életképtelen koncepciókat kiszűrjék, és lehetőséget adjanak az igazán ígéretes ötletek kibontakozására.

Related posts