Mi történt a kávé árának alakulásával, amelyet nem érint az árrésstop?

A kávé ára az elmúlt évben jelentős ingadozásokon ment keresztül, amelyeket különféle tényezők befolyásoltak, mint például az időjárás, a piaci folyamatok és a kereskedelempolitikai döntések. A világpiacon tapasztalható ármozgások gyorsan eljutottak a hazai boltok polcaira is, ahol a tavaszi hónapokban a drágulás különösen érezhetővé vált. Az ősz beköszöntével ugyanakkor némi enyhülés tapasztalható, de az árak továbbra is magasabb szinten stabilizálódtak, mint egy évvel ezelőtt. A különböző márkák és bolttípusok között is jelentős eltérések figyelhetők meg. A következő hónapokban a globális termőterületek időjárása, az amerikai vámok és az uniós szabályozási bizonytalanságok mind-mind befolyásolhatják a kávé árának alakulását.
A kávé ára idén jelentősen emelkedett, amely mögött időjárási és kereskedelempolitikai okok is álltak. Mindezt megmutatkozott az árakban is: a bolti kávé ára a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján közel 20 százalékkal magasabb idén, mint 2024 hasonló időszakában. Ha havi bázison nézzük, akkor is kitűnik, hogy januárban és februárban 5 százalék körüli mértékben emelkedett az ára, amely igen szokatlan ilyen rövid távon. Őszre az árak szelídültek, szeptemberre már 0,7 százalékos csökkenést mértek a statisztikusok.
Mindezt megerősíti az Online Árfigyelő adatai is, amelyek alapján a bolti kávék ára márciusban még körülbelül 8 ezer forintot tett ki. Ez pedig...
október 13-ig 9 300 forint magasságába kúszott, de szeptember elején a 9 700 forintot is elérte az átlagos szint.
Az Online Árfigyelőben közel 200 kávé adatai szerepelnek kisebb-nagyobb kihagyásokkal, mi pedig leszűrtük azt a 126-ot, amelyből több hónapon keresztül rendelkezünk árakkal.
A KSH szerint egy 200-250 grammos bolti kávé ára 1800 forint körül mozog, ez 7-9 ezer forint egy kilogrammra vetítve.
A nagyobb láncok között bontásból kiderül, hogy az átlagárak a diszkontokban a legalacsonyabbak, de ennek részben a szűkebb kínálat részeben pedig az oka, hogy a drágább márkák, mint a Lavazza, vagy a Café Frei és a Tschibo jellemzően a szupermarketek polcain érhetők el. Ez eredményezi azt is, hogy nagy a szórás a bolttípusok között, a diszkontokban lényegesen alacsonyabb kilogrammonkénti árakkal találkozhatnak a vásárlók, különösen a saját márkás termékek esetében. Ez a megállapítás nem "kávéspecifikus", gyakorlatilag bármely más termékre igaz.
A márkák szerinti elemzés alapján világosan látható, hogy a különböző kávéfajták között jelentős árkülönbségek tapasztalhatók. A Lavazza például nemcsak hogy az átlagos árszintet jóval meghaladja, hanem az elmúlt időszakban a hazai üzletekben is emelkedett az ára. Ezzel szemben a Lidl Bellarom márkája stabilabb helyzetben van, és alacsonyabb árakkal kínálja termékeit.
A kávé globális piaca az elmúlt egy évben rendkívüli ingadozásokon ment keresztül. Az ICO (International Coffee Organization) kompozit indikátora alapján az árak februárban értek el csúcsot, ezt követően a nyári hónapokban egyfajta stabilizálódás következett be, ám augusztus és szeptember táján ismét felfelé íveltek. Ez a volatilitás a szűkös kínálat, a kedvezőtlen időjárási körülmények, valamint a szabályozási bizonytalanságok összefonódásának eredménye.
Az arabica kávé 2025 elején olyan magasságokba emelkedett, amelyekre évtizedek óta nem volt példa, mindezt a brazíliai aszály következményeként. Februárban pedig egy intenzív tőzsdei rali indult el, miközben a készletek soha nem látott mélységekbe süllyedtek. A robusta kávé ára szintén rekordközeli szintet ért el 2024 második felében, ami a vietnámi kínálat csökkenésének tudható be, amelyet az aszály és az esőzések okozta késlekedések egyaránt fokoztak.
A szabályozási és kereskedelmi tényezők is jelentősen befolyásolták a piacot. Az EU erdőirtás-mentes szabályozása (EUDR) körüli bizonytalanság és a bevezetés halasztása 2025 során többször is felforgatta a kávépiacot, előrehozott beszerzéseket eredményezve. Emellett 2025. augusztus 6-án az Egyesült Államok 50%-os vámot vetett ki a brazil kávéra, amit a brazil exportőrök az arabica árrobbanás egyik fő okának tartanak, mivel ez a döntés a kereskedelmi útvonalak átrendeződéséhez vezetett.
A következő hónapokban a brazíliai időjárás, az amerikai-brazil vámok sorsa, valamint az EU-s EUDR-szabályozás véglegesítése döntően befolyásolhatja a kávé világpiaci árainak alakulását.