Viszik, mint a forró zsömlét: miért bűvöli el a fél világot ez a táskaőrület?

Helycserés támadás történt a luxusiparban: a Hermès letaszította trónjáról a francia Louis Vuitton Moet Hennessy cégcsoportot. Utánajártunk, mi állhat az elsősorban ikonikus táskáiról ismert párizsi központú cég sikerének hátterében.
A luxustermékeket gyártó és forgalmazó francia Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH) cégcsoportja most nem éppen kedvező időszakot él meg: a piaci értékelések szerint nemrégiben az Hermès megelőzte őket, és ezzel a világ legértékesebb luxusipari vállalatává vált – számolt be erről a Financial Times. Az LVMH így a második helyre szorult, amely pozícióvesztését a lap szerint gyenge eladásokkal indokolják.
A helycserére április 15-én került sor, amikor az LVMH részvényei 7,5%-os csökkenést mutattak, míg az Hermès részvényei csupán 0,4%-kal estek. Az LVMH saját weboldalán közzétett első negyedéves eredményeiből kiderül, hogy a fogyasztók által különösen kedvelt divat- és bőráruk eladása 2025 első negyedévében öt százalékkal visszaesett.
Ahogyan korábban említettük, a 75 neves luxusmárka, amelyek között megtalálható a híres Louis Vuitton, a Christian Dior, a prémium ékszereket készítő Tiffany & Co., valamint a világ egyik legnagyobb pezsgőgyártója, a Moët & Chandon, már érzékelhetően szenvedett az eladások csökkenésétől. Ez a tendencia már a 2024-es összbevételen is nyomot hagyott, hiszen a számok két százalékkal elmaradtak a tavalyi teljesítménytől.
Az LVMH bevételeinek csökkenését több tényező is befolyásolja, kezdve a kínai gazdaság lassulásával, egészen a vásárlói szokások átalakulásáig. Különösen aggasztó, hogy a középosztálybeli fogyasztók vásárlási kedve jelentősen csökkent. Emellett Donald Trump amerikai elnök április 2-án bejelentett vámintézkedései sem kedveznek a luxusiparnak, hiszen az Egyesült Államok tíz százalékos vámot vezetett be a külföldi termékekre. Néhány partnerország esetében, például az Európai Unióból érkező importcikkeknél ez a mérték húsz százalékra nő, míg bizonyos Kínából érkező termékek esetében akár 125 százalékos vám is érvényben van. Bár Trump az amerikai vámok többségét 90 napra felfüggesztette, Kínára ez nem vonatkozik. Válaszul Kína is hasonló lépést tervez, és 125 százalékos vámot vetne ki az Egyesült Államokból érkező termékekre.
A két ország vámháborújának elhúzódása beláthatatlan kereskedelmi és gazdasági következményekkel járhat, ami elől az elmúlt években az ázsiai piacokon dinamikusan terjeszkedő luxusipar sem menekülhet. Szemléltetésül: az LVMH-csoport például az ázsiai országokban közel ezer üzletet nyitott 2009 és 2019 között, eladásainak jelentős részét ezek bonyolítják.
A luxusipari óriások közül a Hermès szerencsésnek bizonyult, mert kevésbé érezte meg a kínai gazdasági lassulást és a fogyasztói szokások alakulását, mint versenytársai. A vállalat oldalán közzétett beszámoló szerint 2025 első negyedévében a csoport konszolidált bevétele elérte a 4,1 milliárd eurót (nagyjából 1671 milliárd forintot), ami mint írták, folyó árfolyamon kilenc százalékos, változatlan árfolyamon hét százalékos növekedést jelent. Ez pedig minden földrajzi területre, így az ázsiai piacokra is kiterjed.
A Hermès gazdasági sikerének kulcsa a gondosan kialakított vevőkör és a szigorú termelési kontroll. A cég legismertebb státuszszimbólumai, a prémium bőrökből, különleges technikával, kézzel készült Birkin és Kelly táskák, korlátozott mennyiségben készülnek. A Birkin táska, amelyet eredetileg Jane Birkin brit színésznő inspirált, és a Grace Kelly monacói hercegnő nevét viselő Kelly-bag iránti keresletet fokozza, hogy ezek a darabok nem hozzáférhetők mindenki számára. A vásárlási folyamat általában előjegyzéssel és hosszú, akár több éves várakozási idővel kezdődik, ami még inkább növeli a táskák exkluzivitását.
Természetesen előfordulhat, hogy valaki – ahogy azt számos YouTube-on megosztott gyűjtő vagy influenszer videója is bizonyítja – előre egyeztetett időpont után betér egy Hermès boltba, és ott éppen elérhető Birkint vagy Kellyt kínálnak neki. Ilyen esetben azonban nem igazán van lehetőség a választásra, hiszen a vásárló kénytelen elfogadni azt, amit az eladó elé tesz, függetlenül attól, hogy milyen méret, szín, bőrtípus vagy csatszín lenne a preferált.
Sokan persze ezzel is kiegyeznének, mert akinek nincsenek gondosan ápolt kapcsolatai az eladókkal vagy a tulajdonosi körrel és nem befolyásosak, lehet akármennyi pénzük, akkor is csak nehezen vagy egyáltalán nem juthatnak hozzá ilyen táskákhoz.
A tehetős magyar vásárlók körében a Hermès termékei iránti érdeklődés folyamatosan növekszik. A márka kínálata nem csupán bőrdíszműárukra korlátozódik - mint például táskák, pénztárcák és lábbelik - hanem lakástextíliákat, lakberendezési kiegészítőket, órákat, ékszereket és divatos ruházati cikkeket is magában foglal. Különösen a táskák élveznek kiemelkedő presztízst, hiszen több mint harminc különböző stílus érhető el, amelyek az ikonikus modelleken kívül is változatosak. Nemrégiben Rogán Barbara a figyelem középpontjába került, amikor egy gyémántokkal díszített krokodilbőr Birkin táskával jelent meg, amelynek ára a kivitelezéstől és az alapanyagoktól függően akár a százmillió forintot is meghaladhatja.
A különböző luxustáskákat összevetve érdemes megemlíteni, hogy a legapróbb, epsom bőrből készült Mini Kelly 20-as ára jelenleg 10 000 dollárra (kb. 3,6 millió forintra) rúg. Ezzel szemben a következő méret, a 25-ös, már 12 600 dolláros (kb. 4,5 millió forintos) árcédulát visel. Ha azonban a krokodilbőrből készült, matt verzióra vágyunk, akkor mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni: ennek az ára 52 200 dollár (körülbelül 19 millió forint). A Birkin táska kapcsán a legkisebb, togo bőrből készült Birkin 25-ös alapmodell 12 100 dollár (kb. 4,3 millió forint) áron elérhető, míg a krokodilbőrből készült matt változata ennél is drágább, 52 500 dolláros áron. Érdekes módon Európában a táskák árai kedvezőbbek: a 25-ös togo bőrből készült Birkin ára például 10 160 dollárnak megfelelő euróra (kb. 3,6 millió forintra), míg a Mini Kelly epsom bőrből készült verziója 8500 dollár alatt (nagyjából 3 millió forint) beszerezhető.
A Birkin és Kelly táskák iránti folyamatosan növekvő kereslet következtében a másodlagos piacuk egyre inkább fellendül. A még soha nem használt, kifogástalan állapotú, dobozban őrzött és védőfóliával védett, úgynevezett "Store Fresh" táskák kiemelkedő befektetési lehetőséget jelentenek. Egyes modellek esetében a vásárlástól számított néhány éven belül akár az eredeti ár háromszorosát is megkaphatják. A Sotheby's jelentése szerint egy érintetlen Birkin táska esetében az eladási ár akár 30 ezer dollárra is rúghat.
A használt luxuscikkek iránti egyre növekvő érdeklődést számos webshop és üzlet - mint például a Farfetch vagy a Love Luxury - próbálja kiaknázni. Ezek a platformok néha meglepően magas árakkal állnak elő, jelezve, hogy az eladók jól tudatában vannak annak, hogy léteznek olyan vásárlók, akik a pre-owned, azaz nyilvánvalóan használt termékekért is hajlandóak komoly összegeket kiadni. Mindössze annyira vágynak, hogy egy kis darabka luxust csempésszenek a mindennapjaikba.