Az európai gyártók túllépik a meghatározott kvótákat, de aggodalomra nincs okuk.


A BMW Európában élen jár a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében, azonban a kontinensen működő átlagos autógyártók körében a 2025-re kitűzött célértékeket átlagosan 9 százalékkal túllépik. Jelenleg azonban senkinek nem kell aggódnia a büntetések miatt.

Az ICCT (Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács) friss jelentése felfedi az európai autógyártók szén-dioxid-kibocsátásának aktuális helyzetét a 2025-ös év első felére vonatkozóan. Az adatok szerint az átlagos kibocsátás 101 gramm szén-dioxid kilométerenként, ami 9%-kal meghaladja a kitűzött célértéket, miszerint 93 gramm szén-dioxidot kellene elérni egy autónként. Érdekes módon azonban, úgy tűnik, hogy senkinek sem kell tartania bírságoktól, mivel a BMW az egyetlen gyártó, aki következetesen megfelel az EU által előírt kvótáknak.

Az Európai Gazdasági Térség területén, amely magában foglalja a 27 EU-tagállamot, továbbá Izlandot, Liechtenstein-t és Norvégiát, minden újonnan forgalomba helyezett személygépkocsihoz kötelezően hozzárendelnek egy szén-dioxid-kibocsátási értéket. Ez az adat a forgalmi engedély I. részének V.7. pontjában található. A szén-dioxid-érték meghatározása egy speciális tesztpadon történik, a WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) előírásainak megfelelő eljárás keretében.

Az elektromos autók esetében ez az érték nulla, a plug-in hibridek pedig különleges helyzetben vannak: kétszer esnek át a WLTP-tesztcikluson, egyszer teljesen lemerült akkumulátorral - azaz a belső égésű motorral -, és egyszer teljesen feltöltött akkumulátorral, gyakorlatilag tisztán elektromos árammal működve. Az eredményeket a maximális elektromos hatótávolság alapján súlyozzák; ez a kombináció azt eredményezi, hogy a plug-inek lényegesen alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással rendelkeznek, mint a hasonló méretű, kizárólag benzin- vagy dízelmotorral hajtott autók. Legalábbis a WLTP eljárása szerint.

A 2025 első felében értékesített autók adatait figyelembe véve, a BMW Csoport járművei átlagosan 93 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként, ami teljes mértékben megfelel az Európai Unió által előírt kvótáknak. Hasonlóan kedvező helyzetben van a Kia, a Hyundai, valamint a Mercedes-Volvo-Polestar szövetség is, ahol a súlyozott érték 100 gramm/kilométer/autó alatt marad. Az iparági átlag 101 gramm, és a Tesla-Stellantis-Toyota koalíció éppen ezen a szinten teljesít, míg a Renault kicsivel 102 gramm fölött áll.

A Volkswagen Csoport 105, a kínai SAIC 106, míg a Nissan modellek 122 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként. Az utóbbi esetében ez már komoly következményekkel járhat, hiszen minden egyes gramm után 95 eurós büntetést kellene fizetni. Érdemes megjegyezni, hogy a büntetések mértékét a 2025 és 2027 közötti időszak átlagának figyelembevételével határozzák meg, ami lehetőséget ad arra, hogy egy gyengébb év teljesítményét egy későbbi, például 2027-es, elektromos járművek bevezetésével ellensúlyozzák.

Szemet szúrhatott feljebb a Mercedes-Volvo-Polestar és a Tesla-Stellantis-Toyota együttműködés, hiszen ezek a cégek egyébként nem fonódtak össze, nem dolgoznak közös modelleken. Az EU-s szabályzat megengedi az úgynevezett poolingot, azaz több autógyártó összeállását. Nem kell nagy titkot belelátni ennek értelmébe: a Tesla autói nulla kibocsátással lehúzzák a Stellantis és a Toyota esetlegesen magas értékét, ugyanígy az elektromos átállásban éllovas Volvo is segíthet a Mercedesnek.

A Toyota számításai azonban nem biztos, hogy bejönnek, az elmúlt fél évben a Tesla eladásai alaposan visszaestek Európában. Ha a trend folytatódik, akkor a Stellantis és a Toyota is keményebb stratégiára kényszerülhet Európában a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében.

Related posts