Balatonbogláron ismét életre keltek a százéves gépek, amelyek lenyűgöző dübörgésükkel varázsoltak el mindenkit. A rendezvény ezúttal nemcsak a nosztalgia kedvelőit vonzotta, hanem rekordmennyiségű látogatót is, akik együtt ünnepelték a múlt és a jelen tal

Rekordot döntött a látogatottság az augusztus 2-i rendezvényen. A balatonboglári Magyar Gép- és Dutramúzeum hagyományos gépindítási napján több mint száz látogató volt jelen. A múzeum idei forgalma egyébként is növekedést mutat: a szezon eddigi részében mintegy 4 százalékkal emelkedett a látogatószám a tavalyi évhez képest.
Kicsik és nagyok egyaránt izgatottan várták a száz évnél is régebbi, még mindig működő gépek beindítását. A balatonboglári Magyar Gép- és Dutramúzeumban a program egy 1908-ban készült gőzgép életre kelésével indult, amit egy 1910-es Peschat és Roth benzinmotor követett, majd a Ganz gyár 1907-es évjáratú benzinmotorja is működésbe lépett. Az esemény során Molnár Balázs, a gyűjtemény alapítója és tulajdonosa, részletesen bemutatta a gépindításhoz szükséges ismereteket. A látogatók lehetőséget kaptak arra, hogy bepillantást nyerjenek ezeknek a lenyűgöző masináknak a működésébe és gazdag történelmi hátterébe.
Egyszerű, de mégis különleges, hűséges és szeretetteljes Dutrák.
- Az összes gép üzemkész, egyet kivéve. Különböző díjakkal büszkélkedő darabok is találhatók közöttük, és némelyik már a műszaki vizsgát is sikeresen letette, így szabadon közlekedhet a faluban - osztotta meg Molnár Balázs, az alapító és tulajdonos.
- tette hozzá. A gyűjtemény tulajdonosa elmondta, idén eddig 4-5 százalékkal többen keresték fel a múzeumot.
Az 1911-ben készült gép indítása volt a fénypont
A rendezvény fénypontját egy különleges kincs, az 1911-ben készült Nicholson-dízelmalom-motor jelentette. Ez az egyhengeres, négyütemű csoda 35 900 köbcentis hengerűrtartalmával és 45 lóerejével egykor a malmok szívverése volt, amely a berendezések hajtásáért felelt. Ma már valódi technikatörténeti ritkaságként emlegetjük: a 3000 kilogrammos lendkerékkel ellátott gép csodálatosan gazdaságos, hiszen teljes terhelés mellett is mindössze 1,2 liter üzemanyagot fogyaszt óránként.
Új szerzemény - összesen 26 traktor
Magyarország legtípustisztább gyűjteményének állományában 26 darab Dutra gép szerepel, emellett bemutatják a gyártás előzményét jelentő Hofherr traktorokat, valamint a márka utódjának számító Rába-Steiger gépeket is. A balatonboglári múzeum a gépbemutatók mellett rendszeresen bővíti is kollekcióját.
Máig népszerűek a Dutramúzeum traktorai
A Dutra traktorok a magyar mezőgazdasági gépgyártás büszkeségei, melyeket a budapesti Vörös Csillag Traktorgyár készített 1960 és 1975 között, a Hofherr-gyár jogutódjaként, az államosítás után. Ezek az univerzális munkagépek máig népszerűek, hiszen sok példányuk aktívan működik a mezőgazdaságban. A Dutra márka nem csupán a múlt emléke, hanem a Somogyi Értéktár hivatalos gyűjteményének is fontos része, amely a magyar ipar és innováció szellemét őrzi.