Ez a Škoda valóban jelentős értéket képvisel a magyar vásárlók számára.
Lassan, de dúsul a használtautó-kínálat a Škoda Kodiaqból, ám az árakat elég magasan tartja az NS7-es Kodiaq keresettsége. Bemutatjuk a használt Škoda Kodiaq erényeit, örömeit, bajait és hibalehetőségeit.
865 ezer eladott példányával a Škoda Kodiaq NS, más néven NS7 kódjelű első generációja, egyértelműen sikeressé vált. Nyolc éve van jelen a piacon, és a használtautó-kínálat folyamatosan bővül, azonban népszerűsége miatt az árak még mindig magasan tartják magukat. Mi most egy 7,2 millió forintos használt benzines változatot vizsgálunk meg, hogy bemutassuk a Škoda Kodiaq erényeit és örömeit, ugyanakkor ne feledkezzünk meg a lehetséges hátrányokról és hibalehetőségekről sem.
2016 őszén a Škoda bemutatta legújabb terepjáróját, amely a Yeti modellnél még nagyobb és tágasabb. Ez a jármű rugalmas ülések konfigurációjával érhető el, akár öt, akár 5+2 üléses változatban. Az autóválasztékban 1,4-2,0 literes hengerűrtartalmú motorok találhatók, amelyek között benzines erőforrások 125-180 lóerő teljesítménnyel, valamint 1968 köbcentis dízelmotorok, 150 és 190 lóerős teljesítménnyel szerepelnek.
2018 nyarán a 150 lóerős 1,4 TSI motort felváltotta az új, 1,5 TSI blokk. 2019 elején a 2,0 TSI teljesítménye 10 lóerővel emelkedett (DKZA motorkód), majd 2021-től debütált a 245 lóerős benzines RS csúcsmodell, amely új szintre emelte a teljesítményt.
Ebben az időszakban véget ért a 2018 őszén debütált dízel RS gyártása. A lépcsőzetes turbófeltöltéssel ellátott, két turbós dízelmotor számos finomításon ment keresztül, hogy elérje a 239 lóerős teljesítményt és az impozáns 500 Nm nyomatékot. A motor relatív töltőnyomása 2,8 bar, ami a légköri nyomással együtt összesen 3,8 bar abszolút nyomást jelent. A 2500 bar-os befecskendezési csúcsnyomással működő dízel sportverzió kiemelkedő konstrukciót kapott: erősített forgattyúsházat, új főtengelyt, hajtókarokat és dugattyúkat, hogy elbírjon a 200 bar-os égési csúcsnyomással. Emellett a hengerfej is különleges kialakítással rendelkezik, hogy a motor teljesítményét és megbízhatóságát tovább növelje.
A műszakiakon kívül a marketingesek is kitettek magukért: kitalálták azt a kategóriát, amelyben az RS TDI a világ legjobbja lehetett. Így lett ez a leggyorsabb hétüléses autó a Nürburgringen, Sabine Schmitz 9 perc 29 másodperc és 84 ezredmásodperc alatt kergette körbe a Nordschleifén.
A megújult Škoda Kodiaqot 2021-ben mutattuk be, és a cikkünkben részletesen beszámolunk a viszonylag enyhe módosításokról. Nyolc év várakozás után végre elérkezett a modellváltás ideje; 2024 nyarán lehetőségünk nyílt kipróbálni a Škoda Kodiaq második generációját.
Mi egy elsőgazdás, magyarországi használt autót fotóztunk és vezettünk a használtautó-bemutatóhoz, amely 7,2 millió forintos irányáron vár vevőre. Szervizkönyves autó a 150 lóerős benzinessel. Elöl hajt, kézi váltós, 2019-es és 177 000 km volt benne a fotózáskor.
A jármű bal elején sérülés keletkezett, amelyet a károkozó kötelező biztosítása keretében egy budapesti márkaszerviz javított ki. Az autó minden alkatrésze gyári újra cserélődött, így a beletolatás következményeként a javítási költség meglehetősen jelentős volt. A károkozó felelősségbiztosítója készségesen megtérítette a magas színvonalú munkáért járó költségeket.
Bár a kormány bőrborítása alig fényesedett ki, az egy helyen megbomlott varrás miatt eláll a fekete bőr. Szépséghiba a vezető ülésénél kikopott szőnyeg és a fotózás időzítése miatt az ülések még nincsenek túl a tervezett kárpittisztításon.
Műszakilag az autó igazán kedvező benyomást keltett bennem a tesztvezetés alatt. A futómű rendkívül csendes, és a kettős tömegű lendkerékben még rejtőzhetnek potenciális lehetőségek. A motor pedig a tulajdonos tapasztalatai alapján nem mutat olajfogyasztási problémákat.
Az autó tulajdonosa egyáltalán nem tudta elfogadni a 30 ezres szervizintervallumot. Ti se tegyétek próbára az autót azzal, hogy ugyanazzal az olajjal kínozzátok 25-30 ezer kilométeren keresztül, hacsak nem az a szándékotok, hogy a flottakezelő 120-180 ezer km-nél visszavegye, és azután már csak a sorsára bízzátok. Ez a benzines Škoda Kodiaq köztes olajcserékkel futott, többnyire autópályán, ami tökéletesen magyarázza a futómű kiváló állapotát, és azt, hogy az egész autó gyakorlatilag újszerűen működik.
Nagyon hosszú fejtörés után is nehéz olyan autót találni, amely annyira átgondolt és nívós, amilyen az NS7 kódjelű Škoda Kodiaq. A 150 lóerős 1,5 TSI-vel könnyű finoman elindulni mert a kuplung felengedésekor a motorvezérlés automatikusan emel az alapjáraton. A 250 Nm-es nyomatékkal nyugodtan, kiegyensúlyozottan húz.
A DPCA motorkódú benzines egészen kifinomultan teljesít, még a részterheléskor aktiválódó kéthengeres üzemmódban is meglepően csendesen működik. Ilyenkor a belső hengerek közül kettőben leáll a befecskendezés, így biztosítva a kulturált és gazdaságos üzemelést.
A Spritmonitor adatai alapján a Škoda Kodiaq 1498 köbcentis motorral rendelkezik, amelynek átlagfogyasztása 7,97 l/100 km. Ez egy decivel kedvezőbb, mint az 1,4 TSI, amely szintén 150 lóerős. Az autó fedélzeti számítógépe 7,5 literes fogyasztást mutatott, emellett pedig a motorolaj hőmérsékletét is megjeleníti.
Jól rugózik, az alaposan csillapított kerékzajjal, az elnyomott szélzúgással és motorhanggal dicséretes kényelemben siklik a Kodiaq. De a legjobb benne a használati értéke: a jégkaparótól az esernyőn és az előugró ajtóélvédőn át a dupla kesztyűtartóig mindent tud, amit egy autó tudhat.
A hátsó ülések 18 centiméteres sínen mozgathatók, ami lehetővé teszi, hogy a harmadik üléssor állításával optimális lábtér jöjjön létre, vagy akár a már eleve tágas csomagtér is bővíthető. A Kodiaq 4697 mm hosszúságú és 2791 mm tengelytávú felépítése révén a csomagtere 530 és 725 liter között változik. Hét üléssel használva 270 liter hasznos hely marad a csomagok számára. Ötszemélyes konfigurációban a tér még nagyobb, 720 és 2065 liter közötti kapacitással rendelkezik, míg a hétüléses verzió maximális kapacitása 2005 liter, figyelembe véve a harmadik üléssor padlóba süllyedésének igényeit is.
A Škoda Kodiaq, testvéreihez hasonlóan, nemcsak esztétikus, hanem értékálló használt autó is, így érdemes beruházni a totálkáros járművek helyreállítására. A legnagyobb veszélyt nem annyira a mechanikai vagy elektronikai problémák elkerülése jelenti, hanem az, ha olyan autót vásárolunk, amely több járműből lett összeállítva. Ebben az esetben különösen ajánlott szakértő bevonása a használt autó alapos átvizsgálásához, hiszen a törésnyomok felfedezésével jelentősen csökkenthetjük a vásárlás kockázatait.
A jelenlegi generáció motorjai mind szíjas vezérléssel működnek, legyen szó benzinesről vagy dízelről. A gyártók nem határoztak meg fix csereperiódust, helyette a szíjak állapotának rendszeres ellenőrzését javasolják a kötelező karbantartások során. Benzines motorok esetében hat év vagy 150 000 kilométer elteltével érdemes a cserét fontolóra venni, míg a dízelmotoroknál ugyanennyi idő elteltével, de a futásteljesítmény tekintetében már 210 000 kilométernél érdemes figyelni a szíjak állapotát.
Mivel az összes motor közvetlen befecskendezéses, a benzinesekben gondot okozhat a szelepek és a szívósor kokszosodása, amit a nehezülő hidegindítás illetve a motor egyenetlenebb járása, erőtlensége árul el.
A lerakódások eltávolítása kulcsfontosságú feladat, amelyhez különböző módszerek állnak rendelkezésünkre: alkalmazhatunk vegyszereket, mechanikai eszközöket, vagy akár dióhéj őrleményt is a tisztításhoz. Általában 90-150 ezer kilométerenként szükséges elvégezni ezt a karbantartást, de a pontos időpont nagyban függ az autó használati szokásaitól, különösen attól, hogy mennyi hosszú távú utat tesz meg. A cikkben bemutatott autó motorjának esetében, amely már 177 000 km-t futott, még nem volt szükség a tisztításra – valószínűleg a nyugodt, autópályás vezetésnek köszönhetően.
A duplakuplungos váltók közül az olajos kuplungos verziók tartósabbnak tűnnek, mint a száraz kuplungosak. A DSG-ben drága a kuplungcsere, akárcsak a mechatronika meghibásodásának javítása. Az olajos kuplungos verzióban 60 000 km a javasolt olajcsere-periódus, ezen rövidíteni lehet, megnyújtani nagyon nem szabad. A DSG-k kettős tömegű lendkereke hasonló árban kapható, mint a kézi váltóshoz.
A fékek gyors kopása, valamint a féktárcsák és fékbetétek rövid élettartama egyre gyakoribb jelenség, még azoknál is, akik óvatosan és kíméletesen közlekednek.
Az adaptív lengéscsillapítás valóban izgalmas fejlesztés, azonban a DCC-s autók futóművében a lengéscsillapítók cseréje sokkal magasabb költségekkel jár, mint egy hagyományos gyári vagy utángyártott gátló beszerzése. Mégis, az áruk nem annyira megterhelő, hogy lemondjunk a rendszer előnyeiről.
A CR TDI dízelmotorok itt is kiemelkedő teljesítményt nyújtanak, stabil csapágyazásukkal és tartós turbóikkal. Általában 250-300 ezer kilométer környékén jelentkezhetnek befecskendezési problémák, de akadnak olyan járművek is, amelyek 350-400 ezer kilométert is elérnek injektorfelújítás vagy csere nélkül.
A vízhűtéses kipufogógáz-visszavezető szelep (EGR vagy AGR) hibaforrás lehet, vásárlás előtt a részecskeszűrő hamutelítettségét ki kell olvastatni a DPF-es dízeleknél és az OPF-es (Otto PartikelFilter) benzineseknél is.
A használt Škoda Kodiaq, akárcsak sok más autómodell, nem mentes a visszahívásoktól. Különösen a Takata-légzsákokkal kapcsolatos problémák jelentettek kihívást, ám ezek mellett a többi visszahívás ritkábban érinti a használt autókat. Fontos, hogy mielőtt megvásárolnátok egy Kodiaqot, ellenőrizzétek a márkaszervizekben, hogy a kiszemelt jármű részt vett-e a szükséges szervizakciókon, és elvégezték-e rajta a kötelező javításokat vagy alkatrészcseréket!
2022 januárjában a Volkswagen konszern úgy döntött, hogy motortéri tűzveszély miatt visszahív néhány Audi-, SEAT- és VW személyautót, valamint a 2020-2022 között gyártott Škodákat is. A probléma gyökere a motorburkolat nem megfelelő rögzítése volt. Amennyiben az autód még nem esett át a javításon, javaslom, hogy ideiglenesen távolítsátok el a motorfedőt, míg a márkaszerviz meg nem oldja a helyzetet egy új motorfedél beszerelésével.
Volt szervizakció a vezetőülés rögzítésének repedése miatt, de összesen csak 1088 darab 2019-ben gyártott Kodiaqra.
A 2018-as évjáratú autók egyes modelljeinél előfordulhatott, hogy a hátsó ülés vázából hiányzott egy rögzítőcsavar. A 2019-es Škoda Kodiaqok esetében a gyártónak reagálnia kellett az elindulás során tapasztalható letargikus teljesítményre az 1,5 TSI benzines motoroknál, amelyet a gyár szoftverfrissítéssel orvosolt, javítva ezzel a motor nyomatékleadását.
Különös figyelmet érdemel a 2020-ban készült duplakuplungos járművek egyes példányait érintő probléma, amely a fékpedál rögzítésének hibás hegesztéséből adódik. Ezt a gyártási hibát a márkaszervizek az érintett alkatrészek cseréjével orvosolták.
Benzines motorral a 250-300 ezer kilométeres autókat 5-6 millió forinttól felfelé hirdetik a cikk írásakor, de inkább 6,5-7 milliótól felfelé kapni nagyobb számban Škoda Kodiaqot használtan. 6,4-7 millióért 250-350 ezer kilométeres dízeleket kínál megvételre tulajdonosuk
A Jóautók adatbázisában, amikor a cikket feltöltötték, az árak 5,4 és 16,5 millió Ft között változtak.
Utángyártott alkatrészek árai, Ft
Első féktárcsa: 20 900 (Meyle) - Kiváló minőség és megbízhatóság egy csomagban!
Első lengéscsillapító: 31 100 (KYB) - egy megbízható választás, amely kiváló teljesítményt nyújt az úton.
Első adaptív lengéscsillapító ára: 65 500 - 70 400 forint (GH, NTY).
Kettős tömegű lendkerék ára: 185 400 - 196 200 Ft (Luk)
Klímakompresszor: 90 900–92 100 (Bosch, Delphi) – a megbízható teljesítmény és a kiváló minőség jegyében.
Kuplungszett (tárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy) ára: 154 200 Ft (Sachs márka).
Kormánymű: 323 800-376 900 (DRI, Elstock)