Soha nem került sor a lelövésére, mégis egy repülőgép fedélzetén találta meg végzete.


Kőkúton, a világháborús hősi emlékműnél, katonai tiszteletadás keretében és a hagyományőrző somogyi huszárok díszőrségének kíséretében avatták fel Szentgyörgyi Dezső, minden idők legsikeresebb magyar vadászpilótája emlékére állított kopjafát. Az esemény méltó módon idézte fel a hősies múltat és a pilóta emlékét, aki a légierő legendás alakjának számít.

A kopjafa avatás alkalmával különleges beszédekkel és tiszteletadással emlékeztek meg a hős pilótáról. Ifjabb Szentgyörgyi Dezső, Szászfalvi László országgyűlési képviselő és Biró Norbert, a vármegyei közgyűlés elnöke osztották meg gondolataikat az ünnepségen. A rendezvényen jelen volt Tősér Péter alezredes is, aki a kecskeméti repülődandárt képviselte. Az eseményre eljöttek a nagyatádi harckocsiezred egykori tisztjei, akik 2001-ben már állítottak egy emléktáblát a hős pilóta szülőháza mellett. A megemlékezésre számos más vendég is érkezett, köztük a vitézi rend, a rendőrség és a katasztrófavédelem képviselői, valamint a település jelenlegi és korábbi lakói, akik mind együtt adóztak a múlt hőse előtt.

Az ünnepi méltatásokból nem csupán egy kiváló pilóta, de egy tragikus sorsú, nagyszerű ember életútja is kirajzolódott. Vitéz Szentgyörgyi Dezső 1915-ben született Kőkúton, 18 évesen került a légierőhöz. Előbb repülőgép-szerelőnek tanult, majd Székesfehérváron a repülőgépvezetést is elsajátította. Vadászpilóta-kiképzést kapott és már a kárpátaljai hadműveletekben is részt vett, az első háborús bevetésére pedig 1939. március 24-én került sor. Azon kevesek közé tartozott, akit soha nem lőttek le. A háborút mintegy 220 bevetéssel és 35 igazolt légi győzelemmel fejezte be, amellyel minden idők legeredményesebb magyar vadászpilótája.

1945-ben amerikai fogságba került, és hazatérése után a MASZOVJET pilótája lett. 1950-ben azonban koholt vádakkal letartóztatták, és hat éven át rács mögött maradt. Szabadulása után a MALÉV pilótájaként folytatta pályafutását, és több mint ötmillió kilométert repült. Nyugdíjazását megelőző utolsó előtti repülése 1971. augusztus 28-án történt, amikor Koppenhága partjainál a gép a tengerbe zuhant, leszállás előtt. A kopjafaállítás ötlete Novák Ferenc nyugdíjas jogásztól származott, aki a rendezvény egyik szervezője is volt. A kopjafát Vitéz Varga Károly fafaragó művész készítette el mindössze három hónap alatt. Az esemény megvalósításáért a vármegyei közgyűlés és Boros Anikó vezetésével a helyi önkormányzat vállalt felelősséget.

Related posts