A MÁV még a BKK-nak és a Holavonatnak sem engedte meg, hogy hozzáférjenek az országos késési statisztikákhoz.

A MÁV egyelőre nem biztosította a BKK-nak és a Holavonat fejlesztőinek a vonatok országos késési adatainak hozzáférését. A budapesti vállalat azonban tájékoztatása szerint jelenleg is folynak a tárgyalások az MÁV-val. A Holavonat csapata egy uniós jogszabály révén bukkant arra, hogy honnan kérhetik hivatalosan az adatokat, és ez a rendelet elő is írja, hogy az információkat nyilvánosságra kell hozni. Azonban a vonatkozó határidők még nem jártak le, így a hozzáférésre még várni kell.
A MÁV júniusban bejelentette, hogy megszűnik a Vonatinfó, és helyette az EMMA néven új, egységes utastájékoztató térképeket vezetnek be. Az új felület jelentős változást hozott: míg a korábbi rendszerben színek jelezték a késéseket, most a térkép csupán a járművek típusát mutatja. A késések továbbra is nyomon követhetők, de csak egyenként, ha az utasok kiválasztják a konkrét járműveket. Ez azt jelenti, hogy az EMMA-ban a késési információk továbbra is elérhetők, csak éppen más formában kerülnek bemutatásra, mint a Vonatinfó esetében.
A MÁV vonatai követésére egy új, izgalmas lehetőség is rendelkezésre áll az osztrák ÖBB vasúttársaság alkalmazásán kívül: a lelkes amatőr fejlesztők által létrehozott Holavonat.hu. Lázár János építési és közlekedési miniszter azonban nemrégiben egy Facebook-bejegyzésben éles kritikát fogalmazott meg az oldallal szemben. A miniszter azt állította, hogy az oldal "adathalász robotokkal" működik, és hogy megsérti a felhasználási feltételeket, ezzel "ellopva" az adatokat. Hozzátette, hogy amennyiben az "adathalászat és a túlterheléses támadások" továbbra is fennállnak, a rendszer védelmét biztosítani fogják. Érdemes megjegyezni, hogy a Holavonat.hu fejlesztői szerint a platform csupán percenként kérdezte le az adatokat, ráadásul a vonatokra és vonatpótlókra szűrve. Ez azt jelenti, hogy a Holavonat.hu valójában kisebb terhelést jelentett, mint ha valaki az EMMA rendszerét nézegette volna, amely tíz másodpercenként frissít minden járműre vonatkozó információt. Az adathalászat fogalmának tisztázásához pedig érdemes elmondani, hogy az valóban akkor merül fel, amikor illetéktelenül szerzik meg egy személy adatait, ami teljesen más téma, mint ami a Holavonat esetében felmerült. Részletesebben erről a témáról itt olvashat.
A Holavonat fejlesztői Lázár bejegyzése után úgy döntöttek, hogy önként leállítják a térképszolgáltatást. Az oldalon azonban jelezték, hogy kértek hozzáférést egy adatforráshoz. Ezt egy olyan uniós rendelet alapján tették, amelyről, mint hangsúlyozták, „nem jogászok”, a „mi értelmezésünk szerint” a közúti és a közösségi közlekedési adatok elérhetőségét garantálja.
A rendelet szerint a tagállami hatóságoknak nemzeti hozzáférési pontokon kell összegyűjteniük az adatokat. A fejlesztők felfedezték a magyar hozzáférési pontot, de a regisztráció kötelező. A kérelmet több mint egy hónapja nyújtották be, és azóta csak egy válasz érkezett, amelyben két kérdés szerepelt: milyen platformon és milyen célból kívánjuk felhasználni az információkat. Emellett tájékoztattak arról, hogy a MÁV Személyszállítási Zrt. vezetősége fogja elbírálni a kérelmünket, de sem a döntés határidejét, sem a bírálati szempontokat nem részletezték. A MÁV kérdéseire gyorsan reagáltunk, ám azóta is várjuk a MÁV válaszát és döntését.
A lehetséges uniós kötelezettség mások számára is izgalmas lehetőségeket kínál, hiszen nem csupán a holavonatosok érdeklődtek az adatok iránt. A Budapest GO alkalmazás már most is lehetőséget biztosít arra, hogy nyomon követhessük a Budapestre érkező és onnan induló vonatokat. Walter Katalin, a BKK távozó vezérigazgatója júniusban bejelentette, hogy már egy éve javasolták a MÁV-nál, hogy a teljes országos vasúthálózat is integrálva legyen az applikációba. Nem sokkal korábban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója a közösségi médián osztotta meg: "kezdeményezem a BKK irányába, hogy oldjuk meg: a MÁV vonatai országosan is láthatóak legyenek a Budapest GO platformon." A BKK erre reagálva jelezte, hogy nyitottak a javaslatra, és emlékeztettek arra, hogy ezt a témát már több mint egy éve felvetették a MÁV-nál, "bízunk benne, hogy hamarosan tudunk egyeztetni a megvalósítás részleteiről."
A multimodális utazási információs szolgáltatásokról szóló uniós rendelet értelmében fontos, hogy a felhasználók számára olyan részletes információkat biztosítsanak, mint például a járatok várható indulási és érkezési ideje, a késések és járattörlések aktuális állapota, valamint a garantált csatlakozások nyomon követése. A "multimodális" kifejezés különböző közlekedési módok, például buszok, vonatok és egyéb közlekedési eszközök integrált használatát jelenti. Az uniós források alapján úgy tudjuk, hogy a rendelet keretein belül a vonatközlekedés általánosan beletartozik, tehát nem csupán az átszállási lehetőségekre vonatkozik, hanem minden releváns megálló és vonal információját magában foglalja.
A jogszabály egy részletes ütemtervet is meghatároz az adatok nyilvánosságra hozatalához, és a határidők még nem telt el. A kiemelt európai közlekedési folyosók alkotta TEN-T hálózaton belül az "alkalmazásprogramozási felületek" (API-k) nyilvános hozzáférhetőségének határideje idén december, míg az uniós közlekedési hálózat egyéb területein 2028 decemberéig várható. A jogszabály nem tér ki részletesen az API-k funkcióira, viszont ezek általánosan arra szolgálnak, hogy lehetővé tegyék a programok számára az adatok egyszerű értelmezését és lekérdezését. Például, amikor megnyitjuk az EMMA weboldalát, a böngészőnk egy API-tól kéri le az információkat, amelyeket meg kell jelenítenie; ez a technológia volt a Holavonat eredeti működésének alapja is.
A jogszabály világosan megfogalmazza, hogy mindez "adott esetben regisztrációval" valósítható meg. Az azonban nem derül ki, hogy a kérelmek elutasítása lehetséges-e, vagy hogy lenne-e bármilyen határidő az elbírálásukra vonatkozóan.
A BKK a Telex kérdésére a héten közölte, hogy "jelenleg jogi és technikai egyeztetések zajlanak az adatátadás lehetőségeiről". A társaság célja, hogy a jövőben "akár országosan is elérhetővé váljanak a valós idejű közlekedési adatok a BudapestGO-ban. Ehhez azonban az szükséges, hogy a közlekedésszervezők és szolgáltatók - elsősorban a MÁV - a rendelkezésünkre bocsássák az adatokat, megosszák a saját adatbázisukat. Az elmúlt években a BKK több vezetői szintű egyeztetésen is kezdeményezte a kölcsönös adatmegosztást a MÁV-val, különösen az EMMA rendszerből származó valós idejű vonatkövetési adatok kapcsán. Nemrégiben a MÁV jelezte nyitottságát az együttműködés előkészítésére, amit a BKK örömmel fogadott."
A Holavonat fejlesztői nemrégiben a Telexnek megerősítették, hogy a mai napig nem érkezett válasz a MÁV-tól a benyújtott kérelmükre.
Megkerestük a vasúttársaságot a kétféle kérelem kapcsán. Emellett az Európai Bizottságnál is érdeklődtünk, hogy vajon létezik-e jogi kötelezettség az adatok közzétételére, és ha igen, milyen indokok alapján lehet ezeket korlátozni. A cikkünk megjelenéséig sajnos egyik fél sem adott hivatalos választ.
Amennyiben az Európai Bizottság észleli, hogy egy tagállam hatóságai valamilyen okból nem tartják be az uniós jogszabályokat, akkor jogában áll kötelezettségszegési eljárást kezdeményezni. Ez a folyamat legalább két fordulós levelezéssel veszi kezdetét, amely során a Bizottság tájékoztatja az érintett tagállamot. Ha a vita nem rendeződik, a helyzet akár bírósági eljárásig és pénzbírságig is fajulhat.
Mindenképpen élnek még olyan weboldalak, amelyek a Vonatinfóhoz hasonlóan információkat nyújtanak, és amelyek a Holavonat megszűnését követően szaporodtak el.