A gaming világa új irányt vesz, és a TheVR is jelentős átalakulás küszöbén áll.

Kazinczy Ferenc valószínűleg forogna a sírjában, ha tudomására jutna, hogy a nyelvünket váratlan forrásokból éri támadás.
Május elején újra életre kelt a Magyar Streamer Bajnokság, immár negyedik alkalommal, a TheVR szervezésében. A rendezvény főszponzora, az Asus a Republic of Gamers branddel karöltve igyekezett olyan élményt nyújtani a látogatóknak, amely hosszú időre emlékezetes marad. Az MSB 4 helyszínéül a Ludovika Aréna szolgált, amely a Nemzeti Közszolgálati Egyetem lenyűgöző sportcsarnokaként tökéletes választásnak bizonyult, hogy megvalósulhasson Magyarország egyik legnagyobb Counter-Strike versenye. A kétnapos, hosszú hétvégére időzített esemény iránti érdeklődés óriási volt, a döntőre szánt jegyek szinte azonnal elkeltek.
A verseny két izgalmas fordulóból állt: az első szakaszban, az online selejtező során, 16 csapatot két csoportra osztottak, hogy körmérkőzéses formában mérjék össze tudásukat. Ez a kihívás egy teljes hónapon át zajlott, ahol mindenki a LAN fázisba való bejutásért küzdött, ahová végül csak a legjobbak, összesen 8 csapat juthatott el. A sportarénában megrendezett offline szakasz már nem tűrt megalkuvást: itt a csapatok egy Single Elimination (egyenes kiesés) rendszerben mérkőztek, hogy eldöntsék, ki lesz az abszolút győztes. A feszültség és a versenyszellem a tetőfokára hágott, hiszen minden egyes mérkőzés sorsdöntő volt.
Az Index a döntő napján szívében volt az események viharának, és tanúi lehettünk annak a lélegzetelállítóan precíz háttérmunkának, amely nélkülözhetetlen volt ahhoz, hogy a nézők kényelmesen hátradőlve élvezhessék a show-t, akár a helyszínen, akár otthon, a 4K stream varázslatán keresztül. Ez utóbbi lehetőség az MSB 4 mérkőzéseinek Twitch-en és YouTube-on történő közvetítésének köszönhető, amely lehetővé tette, hogy a nagyérdemű mindkét napon kövesse a történéseket. A visszanézhető streamek során lelkes kommentárok színesítették az eseményeket, míg a helyszínen Bíró "Hemi" Tamás fűtötte a közönség hangulatát, aki láthatóan sosem fáradt el a lelkesedésben.
TheVR Jani és szervezőtársa, Madar "Blyyy" Balázs, valamint a hazai Asust képviselő Daghistani Péter készséggel vezettek minket körbe, bepillantást engedve az esemény technikai hátterébe, hiszen egy ilyen nagyszabású vállalás rengeteg ember összehangolt munkájával valósulhatott csak meg. Sokáig nem is élvezhettem a látványos e-sport rendezvény megálmodóinak társaságát, mert a színpadra szólította őket a kötelesség, ugyanis népszerű streamerekként a reflektorfényben is otthonosan mozognak, ha éppen arra van szükség. Addig viszont a ROG széria hazai kommunikációjáért felelős szakemberét kérdezhettem a srácokhoz fűződő munkakapcsolatáról.
Daghistani megállapítása szerint a TheVR mára elengedhetetlen része lett a hazai gaming kultúrának, míg az Asus, különösen a Republic of Gamers márkája, a kezdetektől fogva szoros együttműködést folytat velük, legyen szó termékbemutatókról vagy különféle eseményekről. Ez a kapcsolat az évek során változó intenzitást öltött, de a kölcsönös bizalom és nyitottság mindig is jelen volt. "Én magam körülbelül hat éve dolgozom közvetlenül velük ebben a szerepkörben, bár a kapcsolatunk még korábban kezdődött. A kezdetektől fogva világos volt, hogy jól kiegészítjük egymást, különösen, amikor a kreativitás teret nyer. Amint a nemzetközi színtéren felbukkan egy új, számunkra izgalmas lehetőség, vagy valamilyen egyedi ötlet kapcsán keresnek minket partnerként, Jani már hív is" - nyilatkozta, hozzátéve, hogy ez a dinamika kölcsönös.
Amikor egy különleges vagy technológiai szempontból kiemelkedő termék érkezik hozzánk, amelynek a hazai piacon is fontos szerepet kívánunk szánni, gyakran már az embargó előtti időszakban felkeresem a megfelelő partnereket, hogy közösen átbeszéljük, hogyan tudnánk a legszínvonalasabban bemutatni azt a közönségüknek. Ez a dinamikus és egymásra épülő gondolkodás az elmúlt években számos sikeres együttműködéshez vezetett, ahol a csapat tagjai nemzetközi szinten is az elsők között voltak, akik a legfrissebb ROG innovációkat prezentálhatták. A kapcsolatunkat nem csupán szakmai partnerségként, hanem egyfajta kölcsönös inspiráció forrásaként élem meg – ami sajnos igencsak ritka kincs a hazai piacon.
A marketing szakember szavaiból világosan kiderül, hogy a hazai e-sport helyzete iránti elkötelezettségük hasonlóan erős, mint TheVR Jani és Blyyy esetében. Kiemelte, hogy az MSB 4-ben való aktív részvételük jól tükrözi, hogy vezető gaming márkaként itthon is komolyan veszik az e-sport fejlődését. Céljuk, hogy olyan különleges élményeket és lehetőségeket nyújtsanak a magyar játékosoknak, amelyek másoktól nem elérhetők, legyen szó csúcskategóriás gépek teszteléséről vagy az eseményről szóló egyedi emléktárgyakról.
"A legtöbb döntés természeténél fogva adatokra, számokra és alapos elemzésekre támaszkodik – ez a marketing racionális, bár nem mindig látványos aspektusa. Ugyanakkor, mint a Republic of Gamers hazai márkavezetője, különleges helyzetben vagyok, mert olyan márkát képviselek, amely lehetőséget biztosít arra, hogy az érzelmeimre és megérzéseimre is figyeljek a végső döntések meghozatalakor. Erre remek példa az MSB 4, amelynek tervezését már 2024-ben elkezdtük. Az első egyeztetések során olyan innovatív ötletek születtek a csapat tagjaival, amelyek nemcsak a hazai piacon voltak újszerűek, hanem globális szinten is figyelemre méltó, kísérleti megoldásokat tartalmaztak. Így lehetőségünk adódott olyan új irányokat felfedezni, amelyekre a márkán belül, nemzetközi szinten eddig még nem volt példa." - osztotta meg tapasztalatait a szakember lapunkkal.
Miután tüzetesen átbeszéltük a ROG magasfokú szerepvállalását a hazai e-sportban, kisvártatva rátérhettünk arra, hogy a két főszervező, azaz TheVR Jani és Blyyy is meséljenek nekünk az általuk vezényelt Counter Strike-eseményről. Az éljenző spotarénát így szusszanásnyi időre az azt körbeölelő Orczy-kertre cseréltük, hogy a nyárias napsütésben beszélgethessünk. Széles mosollyal az arcukon ültek le a fiúk, akik láthatóan teljesen az esemény hatása alatt voltak, - persze volt is mire büszkének lenniük, hiszen amikor felnéztünk az MSB színpadára, akkor gyakorlatilag egy profi e-sport színvonalú verseny megvalósulását láthattuk. Hamar ki is derült, hogy egy régi álmuk vált valóra, és akárcsak a közönség, úgy az elmúlt két napban ők is nagyszerű élményekkel gazdagodtak.
Gyerekkorom óta a Counter-Strike a mindennapjaim szerves részét képezi, és ezzel párhuzamosan az e-sport világát is felfedeztem. Akkoriban a játék még gyerekcipőben járt, és szívből reméltem, hogy egyszer majd itthon is megrendeznek olyan nagyszabású eseményeket, mint amilyenek külföldön már régóta léteznek. Sajnos, itthon a dolog nem igazán indult be, és a közönség is csak felületesen ismerte ezt a lenyűgöző világot.
TheVR Jani emlékezetes pillanatokra tekintett vissza a kezdetekre, remélve, hogy a jövőben is megrendezésre kerülnek hasonló, show jellegű LAN-versenyek. Számára a legfontosabb mindig is a szórakoztatás volt, és abban bízik, hogy ez a közönség számára is maradéktalan élményt nyújt majd.
Már a tavalyi MSB3-nál is jól látható volt, hogy az online szakasz után az offline rész is komoly erőre kapott, és annyira jól sikerült, hogy idén még nagyobb formát öltött. Mint arra Blyyy rávilágított, bár kezdetben egy barátok közti versenynek indult, ahogy tovább bűvölt az induló csapatok száma, utána már próbáltak minél szélesebb körben olyan streamereket bevonni, akik ezzel foglalkoznak. Segítségükre egy közvetítési adatokat tartalmazó online lista volt, aminek köszönhetően összegyűjthették az általuk legígéretesebbnek tűnő csapatkapitányokat.
Pont az az egésznek az alapja, hogy észrevettük, a nézők nagyon-nagyon szeretik azt, amikor streamerek egymás ellen játszanak, mert az egy plusz "fun faktor". Ilyenkor van kinek szurkolni, lehet oldalt választani, úgyhogy innen indult az MSB néhány csapattal
- tette hozzá VR Jani, miközben a gondolatai a virtuális világok izgalmas lehetőségein kalandoztak.
Az idei esemény valóban különlegesre sikeredett, hiszen a jól ismert hazai streamerek mellett exkluzív vendégek is színesítették a programot. Ez a rendezvény igazi videós összeborulásnak tekinthető, ahol olyan nevek, mint Nessaj, Zsozé és Desh, saját közönségüket is magukkal hozták, így növelve a verseny népszerűségét. Blyyy megosztotta velünk, hogy az újítás a korábbi események tapasztalataira épül, ahol észlelték, hogy a versenymeccsek befejeztével a nap is hamar véget érhet. Ennek megfelelően a mostani rendezvényre mindkét napra showmeccseket iktattak be, ahol a sztárvendégek mellett az önfeledt jókedv volt a főszerep.
Desh rendkívül izgalmas karakter, hiszen még az online selejtezők során is részt vett a csapatával, bár sajnos nem sikerült továbbjutniuk. Szerencsére azonban a showmeccsre már sikerült eljönnie, és ez különösen emlékezetessé tette az eseményt.
Feltárult egy izgalmas részlet Azahriah zenésztársáról, akiről kevesen tudják, hogy saját Twitch csatornáján aktívan streamel. Nagy lelkesedéssel csatlakozott ehhez az eseményhez is, ami még inkább hangsúlyozza sokoldalúságát.
Az évek során a TheVR többször hangsúlyozta, hogy elsősorban közösséget nem pedig közönséget szeretnének építeni. Ez az MSB-re kilátogatók lelkesedéséből abszolút visszaköszönt, hisz szurkolói mezekben, táblákkal, molinókkal a kezükben skandáltak az NKE Ludovika Arénájában. "Roppant jó érzés, amikor fent vagy a színpadon, és ha éppen nincsen rajtad a füles, azt veszed észre, hogy az emberek a szurkolótáblákkal buzdítanak, vagy ezeket a kis tapsrudakat ütögetik és brutál hangulat van" - mosolygott Blyyy, annyival kiegészítve, hogy szerencsére van egy nagyon jó hostjuk és kommentátor duójuk, akik jól tudják fokozni a hangulatot.
TheVR Jani kifejtette, hogy számára végtelenül jó érzés tapasztalni, ami már tavaly is sejthető volt, de mostanra igazán megmutatkozott: a látogatók nem csupán a rendezők, a B3TON kedvéért érkeztek. Bár kaptak olyan kritikát, hogy ez nem így van, ő határozottan más véleményen van. "Hihetetlen szurkolás volt most is, pedig nem mi álltunk a színpadon. A legnagyobb öröm számomra, hogy az emberek kezdik megszeretni az MSB-t, és számunkra talán ez a legfontosabb" - mondta a youtuber, amire a társa csak egyetértően bólintott.
Jelen pillanatban egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a TheVR Jani csapata számára az esemény nem csupán egyszerű rendezvény, hanem szívügyük. Céljuk, hogy példát mutassanak a hazai e-sport közösségnek, bizonyítva, hogy lehetséges komoly, de mégis közösségépítő eseményeket szervezni. Érdemes megjegyezni, hogy itt nem egy klasszikus streamer-bajnokságról van szó, ahol profi e-sportolók mérik össze tudásukat több milliós díjakért. Az MSB4 eseményre meghívott streamer csapatkapitányok inkább a baráti körüket vonják be, ám náluk is egyre inkább érezhető a versenyszellem erősödése. "Az évek során a csapatok között már megfigyelhetők forgások, mindenki a győzelemre törekszik, és folyamatosan erősebb játékosokat hívnak. Nekünk viszont valahol meg kell húznunk a határt, hogy ez meddig mehet el. Szeretnénk megőrizni a nem e-sportos vonalat, hogy a jó hangulat továbbra is jellemző maradjon. Nem szeretnénk, ha mindenki a profi stratégiákra fókuszálna, miközben azt hiszik, hogy hatalmas tétje van a versenynek, mert valójában nincsen. A lényeg, hogy az emberek jól érezzék magukat, jöjjenek el, és élvezzék az élményt" - fogalmazta meg Blyyy az esemény céljait.
Arra a kérdésre, hogy a jövőben szeretnék-e, hogy a versenyükben egy profi részleg is kialakuljon, egy határozott nemmel válaszoltak a rendezők. TheVR Jani szerint ugyanis a másik különbség a hazai e-sport rendezvényekhez képest egyértelműen az, hogy ők a minőségre törekednek minden szempontból, és semmin nem spórolnak, ami ezzel kapcsolatos. "Amit csak lehet, meg a büdzsé engedi, megpróbáljuk belerakni az eseménybe. Sokszor hangoztatom, hogy ez egy non-profit rendezvény, és tényleg az, semmilyen anyagi hasznunk nincs belőle. Minden beleforgott a színpadba és az egész showba" - emelte ki.
Sokan talán nem is sejtik, hogy az utóbbi évek során a TheVR csapata hat fősre bővült, és egyes tagjaik a helyszínen támogatták az MSB4 projektet. A debreceni tartalomgyártók tevékenységét figyelemmel kísérők számára nem meglepő, hogy a csapat az évek során egyre inkább egy kisebb szerkesztőség formáját öltötte – mind tudásban, mind technikai felszereltségben. Most már saját kezükben tartják a sorsukat, hiszen megvásárolták a stúdiót, amely a főhadiszállásukként funkcionál.
Zárásképpen arra voltam kíváncsi, milyen irányt vesz innen a TheVR, és hogy az MSB4-el a megújulásuk egyik nagyszabású állomásának lehetünk-e szemtanúi. Ahogy TheVR Jani ennek kapcsán kiemelte:
Az MSB valóban egy jelentős mérföldkő, és úgy érzem, hogy most egy óriási átalakulás küszöbén állunk a VR világában. Az utóbbi másfél évben Pistivel együtt figyelemmel kísértük a gaming szcénát, és azt tapasztaljuk, hogy a trendek drámai módon megváltoztak. A rendezvényen több streamerrel is találkoztam, és érdekes beszélgetéseket folytattunk. Mindannyian megjegyezték, hogy a nézők érdeklődése az utóbbi években jelentősen átalakult, és rendkívül nehéz olyan tartalmat létrehozni, amely igazán leköti a közönség figyelmét, különösen a gaming kategórián belül. Pisti és én előttünk álló legnagyobb kihívás most az, hogy milyen irányt választunk a jövőben. A gaming kulcsfontosságú része a csatornáinknak, és nagyon izgatott vagyok, hogy hová fogunk eljutni. Vannak már ötleteink a jövőre nézve, de ezeket egyelőre titokban tartanám.
- mondta titokzatosan, amikor a YouTube-csatornájuk jövőjéről beszélgettek.