"Lamborghinit vásároltunk, miközben a házunkon még a vakolat is hiányzik."


"Lamborghinit vettünk, miközben a házon még vakolat sincs" Indokolt beruházás-e a Belgrád-Szabadka gyorsvasút?

"Lamborghinit vettünk, miközben a házon még vakolat sincs" - így jellemzik a Belgrád-Szabadka gyorsvasút projektjét a Belgrádi Közlekedési Kar hallgatói, akik az egész beruházást Szerbia legnagyobb vasúti átverésének tartják.

Ahogy sokan megfogalmazták, a vasútvonal kialakításának az ország adottságaihoz igazodva kellett volna megtörténnie: olyan ütemben, amely eléri a 160 kilométer per órás sebességet, ésszerű költségek mellett, és fenntartható módon, figyelembe véve a jövőbeli igényeket is.

A politikai döntéshozatal azonban gyökeresen megváltoztatta az eredeti terveket. Miután a Szerb Haladó Párt hatalomra jutott, Zorana Mihajlović és Aleksandar Vučić úgy döntöttek, hogy a vonatok maximális sebességét 160 kilométerről 200 kilométerre emelik. E lépés hátterében nem a valós igények vagy alapos szakmai elemzések állnak, hanem sokkal inkább a "látványosság" és a marketing szempontjai - állítják a források.

Ennek következményeként a vonatok ára 6 millió euróról 21 millió euróra ugrott, míg a karbantartási költségek - mind a vonatok, mind az infrastruktúra esetében - további 50 százalékkal emelkedtek. Mindezt azért tettük, hogy Belgrád és Újvidék között csupán három, míg Belgrád és Szabadka között nyolc percet spóroljunk - vonatonként, óránként, egy irányban.

"Egy olyan országban, ahol az alapvető közszolgáltatások sem működnek, vettünk egy Lamborghinit, miközben a házunkon még vakolat sincs, sőt, víz sincs bevezetve" - teszik hozzá.

A Tényfeltáró Bizottság már korábban is figyelmeztetett

A kérdéses ügyben már korábban is kifejtette véleményét a nem hivatalos Téynfeltáró Bizottság, amelyet az újvidéki vasútállomás előtetőjének balesete után állítottak fel.

Vladimir Obradović, a Szervezéstudományi Kar professzora és a bizottság tagja, kiemelte, hogy a Belgrád-Szabadka vasútvonal modernizálásának gondolata már 2010-2011 között született, még Mirko Cvetković miniszterelnöksége alatt, és nem Aleksandar Vučić nevéhez fűződik.

Egy friss tanulmány alapján a vasútvonal optimális tervezése 160 kilométer per órás maximális sebességet mutatott, ami gazdaságilag is indokolt volt. Minden, ami ezt a sebességet túllépi, már ésszerűtlenségnek és fenntarthatatlanságnak minősült volna. Szerbia azonban 100 millió euróval többet költött csupán azért, hogy ideális körülmények között - kizárólag a személyszállító járatokra vonatkozóan - nyolc perccel lerövidítse a Belgrád és Szabadka közötti menetidőt. A tehervonatok viszont még a 160 kilométer per órás sebességet sem tudják elérni - nyilatkozta Obradović.

A Danas napilapnak adott interjújában a professzor hangsúlyozta, hogy az Újvidék és Kelebia közötti államhatári szakasz felújításával kapcsolatos letartóztatások egyértelműen alátámasztják a bizottság korábbi megállapításait, amelyek komoly korrupciós gyanúkat vetettek fel.

EU-s támogatás helyett költséges kínai kölcsön.

A bizottság korábban már közzétette, hogy az Európai Unió vissza nem térítendő támogatásával valósultak meg a kezdeti projekttervek. Ezek szerint a vasútvonal a vonatok számára maximálisan 160 kilométer per órás sebesség elérésére lett tervezve, és a teljes korszerűsítés költségét 330 millió euróra becsülték. Ebből az összegből 60 millió euró további támogatásként érkezett volna az EU-tól - tette hozzá a részletekhez.

A szerb kormány végül a kedvező lehetőség helyett egy sokkal drágább, négyszeres költségű kínai hitelszerződés mellett döntött, amelyet főként kínai kivitelezők valósítanak meg.

A kínai féllel kötött kereskedelmi szerződés, amely a vonatok számára óránként 200 kilométeres maximális sebességet írt elő, Zorana Mihajlović akkori miniszter aláírásával jött létre - emlékeztet Obradović.

"Mivel az érintett vasútvonal egy olyan európai korridor része, amelyet 160 kilométer per órás menetsebességre terveztek, és mivel ezen a pályán tehervonatok is közlekednek, amelyek legfeljebb 120 kilométer per órára képesek, a sebességnövelés teljesen indokolatlan. Ez a döntés nemcsak szakmailag értelmetlen, hanem többszörösére növelte a beruházás, a járműbeszerzés és az üzemeltetés költségeit is - kizárólag a politikai marketing érdekében, a populizmus céljából" - fogalmazott.

A politikai döntéshozatal ára

Obradović állítása szerint a projekt értékét utólag többszöri szerződésmódosítással sikerült megemelni. A munkálatok felgyorsítására az elnöki kabinet adott utasítást, bár az elnök hivatalosan nem rendelkezik hatáskörrel az ilyen jellegű ügyekben.

"A teljes kép csak akkor válik világossá, ha a nyomozás feltárja Zorana Mihajlović és Aleksandar Vučić szerepét is. Bízom benne, hogy a vizsgálat választ ad arra, hová tűnt az a pénz, amelyet az állampolgárok a túlárazott projekteken keresztül fizettek ki, és hogy hasonló módszereket alkalmaztak-e más infrastrukturális beruházások során is a Szerb Haladó Párt irányítása alatt" - mondta.

"A kínai gyártás hosszú távon kockázatokkal járhat."

Dragoljub Rajić, az Üzleti Támogatási Hálózat koordinátora a Danas kérdésére válaszolva elmondta, hogy a hallgatók által megfogalmazott vélemények többsége pontos és megalapozott.

Különösen aggasztónak találja, hogy a kivitelezési feladatokat kínai vállalatok végezték el.

"A kínaiak eddig sehol Európában nem építettek vasutat, és az ő műszaki szabványaik nem kompatibilisek az európaiakkal. Ez hosszú távon fenntarthatatlanná teszi az üzemeltetést, és jelentősen megdrágítja a karbantartást is" - figyelmeztetett.

Ahogy fogalmazott, míg Nyugat-Európában a közlekedési szakértők felelnek az ilyen jellegű döntésekért, addig Szerbiában a politikai vezetők vállalták el ezt a feladatot. Ennek következményeként az ország a jövőben jelentős árat fog megfizetni.

A finneknél megálljt parancsoltak, míg nálunk felgyorsították a folyamatokat.

Miloš Mladenović, a Helsinki Aalto Egyetem közlekedéstervezési tanszékének docense, szintén osztja a belgrádi hallgatók véleményét.

Finnországot említi példaként, ahol szintén napirenden volt egy gyorsvasút megépítése Helsinki és Turku között.

Mladenović hangsúlyozta, hogy a részletes elemzések és a nyilvános diskurzus után, noha egy Szerbiánál gazdagabb országról van szó, végül leállították a projektet, mivel nem bizonyult elegendőnek a társadalmi előny megindoklása.

A gyorsvasút modellje (Fotó: Tartományi Kormány)

Fedezd fel az év legjobb ajánlatát: te élvezd a nyugalmat, mi pedig még magasabb szintre emeljük szolgáltatásainkat!

A visszajelzések alapján három dolog idegesít a honlapon:

A felugró hirdetések, amelyek hirtelen megjelennek a képernyőn, gyakran megszakítják a felhasználói élményt, és zavaró hatással lehetnek az online böngészésre.

* az, hogy nem tudod végigolvasni az előfizetőknek járó cikket,

A mellégépelések.

A helyzetünk legnagyobb kihívása abban rejlik, hogy képtelenek vagyunk további saját forrásokat előteremteni. Ennek oka, hogy körülbelül húsz önkormányzat egyetlen dinárt sem szavazott meg a benyújtott kérelmeinkhez, míg a Magyar Nemzeti Tanács – a pártházból érkező, érthetetlen indoklásokra hivatkozva – már évek óta nem támogatja a pályázatainkat.

Támogassuk egymást! Mindössze napi húsz dinárért (0,17 euró) lehetőséged van arra, hogy előfizess a Szabad Magyar Szóra. Ezzel nemcsak a zavaró felugró hirdetésektől szabadulsz meg, hanem hozzáférhetsz a Plusz rovatban megjelenő exkluzív tartalmakhoz is. Ezen felül, ezzel a lépéssel te is hozzájárulsz ahhoz, hogy a Szabad Magyar Szó továbbra is a legkedveltebb vajdasági magyar portál maradjon, és még több érdekes helyi témát tudjunk bemutatni!

U.i. Amennyiben a létszámunk átlépi a kétszázat, esküszöm, hogy még egy olvasószerkesztő app bevezetését is fontolóra vesszük!

Related posts