Indul egy varázslatos filmfesztivál - MMOnline Az MMOnline bemutatja legújabb filmfesztiválját, amely különleges élményeket kínál a mozi szerelmeseinek. A rendezvény során izgalmas alkotások és tehetséges filmesek várják a látogatókat, akik egyedülálló l

Idén május 24. és 30. között Budapest szívében, az Uránia Nemzeti Filmszínházban kerül megrendezésre az Imázsia Kínai Filmhét, amely a legfrissebb kínai filmes remekművek széles spektrumát vonultatja fel. A rendezvény célja, hogy bemutassa az elmúlt évtizedek kínai filmjeit, lehetőséget adva a látogatóknak, hogy mélyebb betekintést nyerjenek ebbe a gazdag kulturális világba. Június 1-jén Debrecenben, az Apolló moziban is láthatóvá válnak a hét során vetített két különleges alkotás. Az idei program rendkívül sokszínű: a drámák, sci-fik és modern vígjátékok mellett mindenki megtalálhatja a kedvére való filmet. A vetítések után a közönséget filmkészítők és szakértők kalauzolják végig a kulisszatitkokon, így a nézők közelebbről is megismerhetik a filmkészítés izgalmas világát. A válogatott nyolc film mindegyike a műfajában kiemelkedő színvonalat képvisel, és a megértésükhez nem szükséges előzetes ismeret Kínáról. Ezáltal a rendezvény nemcsak a filmrajongók, hanem a kultúra iránt érdeklődők számára is izgalmas élményt kínál.
A programban a régi klasszikusok egyik kiemelkedő darabja az A-Q hiteles története (1981), amely Lu Xun neves baloldali író azonos című, 1920-as évekbeli regényének filmes adaptációja. A Shanghai Filmstúdió készítette a filmet 1981-ben, hogy megünnepelje a szerző születésének századik évfordulóját. A történet középpontjában a szegény parasztember, Ah Q áll, aki a feudális rendszer áldozataként él, és akit az 1911-es polgári forradalom is cserbenhagy, mivel a császárság megdöntése nem hoz számára igazi változást. Ah Q pszichológiáját az elnyomó ideológia torzítja, ami Lu Xun írói érdeklődésének középpontjában állt. Az író e torzulásra rávilágítva próbálta ébresztgetni a kínai népet. A filmesek komoly kihívás elé álltak, amikor azt kellett mérlegelniük, hogyan fogadják el a nézők Ah Q karakterét, aki sok szempontból antihős. Végül sikerült egy olyan adaptációt létrehozniuk, amely hűen tükrözi az irodalmi mű szellemét, és mára a kínai filmtörténet egyik klasszikusává vált. E film volt az első, amely a szárazföldi Kínát képviselte a Cannes-i Filmfesztivál versenyszekciójában.
Xie Fei 1990-es Fekete hó című filmje egy irodalmi adaptáció, amely több generáció emlékét idézi fel, és egy teljes évtized történetét meséli el. A film a nyolcvanas évek Pekingjébe kalauzol minket, ahol a régi, elfeledett utcák adják a 24 éves főszereplő útkeresésének hátterét. A börtönből frissen szabadult fiatal férfi próbálja megtalálni a helyét egy egyre inkább modernizálódó Kína társadalmában, ám minden próbálkozása csalódásokkal zárul. A film keserédes hangulata számos szívhez szóló jelenettel enyhíti a komoly témát, miközben hitelesen tükrözi a korszak zenei világát, valamint a korabeli kínai piacok és bárok életérzését. A főszerepet alakító Jiang Wen a nyolcvanas évek végén Kína egyik legnagyobb férfiszínészévé vált, később pedig elismert rendezőként is ismertté vált. Ikonikus alakja a kínai filmművészetnek, és ázsiai színészként olyan hollywoodi produkciókban is feltűnt, mint a Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet. Az idei Imázsia Kínai Filmhéten Xie Fei, az Arany és Ezüst Medve-díjas rendező, személyesen mesél a Fekete hó készítéséről, annak jelentőségéről a saját életében, valamint a berlini sikerekről.
Li Shaohong rendezőnő Púder (1995) című filmje is két nő életét és kapcsolatát kíséri figyelemmel az ötvenes évektől kezdődően, akik korábban prostituáltak voltak, majd egy kampány keretében elviszik őket átnevelésre, hogy a társadalom hasznos tagjaivá válhassanak. Eltérő személyiségük különböző döntésekhez vezeti őket. Míg egyikük megszökik, a másikuk marad. Azonban egyik választás sem garantálja a boldog végkifejletet, hiszen az emberi sorsban minden állomás csupán átmeneti. Számos fordulat és hányattatás után a régi barátnők kibékülnek, de külön utakon folytatják életüket.
A film Su Tong, a kortárs kínai irodalom egyik legkiemelkedőbb alakja azonos című regényének adaptációja, melynek forgatókönyvében maga az író is közreműködött. Li Shaohong, aki a kínai rendezők ötödik generációjához tartozik, különleges érzékenységgel hozta életre a történetet a vásznon. Az alkotás nem csupán széleskörű elismerésben részesült, de a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon Ezüst Medve-díjat is nyert. Érdekessége, hogy ez volt az első film Kínában, amely nem mandarin nyelven, hanem helyi dialektusban készült. A vetítést megelőzően a budapesti Uránia mozi kávézójában megrendezett Kortárs Kínai Könyvklub eseményének vendége lesz Su Tong, aki a film vetítése után a színpadon együtt beszélget Li Shaohong rendezővel és Zeng Nianping operatőrrel.
Az Imázsia Kínai Filmhét programjában bemutatott A Hold nyomában (2022) egy lenyűgöző kortárs dráma, amely a kínai opera varázslatos világát ötvözi a modern narratívával. A cselekmény középpontjában egy operaénekesnő áll, aki hosszú betegség után végre visszatér szülővárosába. Ám a várakozás helyett a feszültség és a családi konfliktusok várják, hiszen felnőtt gyerekei képtelenek megbocsátani neki, hogy sosem volt jelen az életükben. A történet mélyebb rétegeit a felszínre törő családi titkok még inkább bonyolítják. A film különleges élményét tovább fokozza, hogy a rendező, Qiao Liang is jelen lesz Magyarországon, és részt vesz a vetítés utáni beszélgetésen, lehetőséget adva a nézőknek, hogy közelebbről is megismerjék a film készítésének hátterét.
A popcorn filmek rajongóinak igazi csemegét tartogat az idei rendezvényen a várva várt A vándorló Föld 2. (2023) című sci-fi. Ez a szuperprodukció világszerte már több mint 600 millió dolláros bevételt könyvelhetett el, és ezzel Kína legjövedelmezőbb filmjei között a 11. helyet foglalja el. Az izgalmas történet 2044-ben játszódik, amikor az emberiség kénytelen szembesülni a Nap folyamatos tágulásával, amely miatt a Földön egyre inkább lehetetlenné válik az élet. A film főszereplői személyes tragédiákkal küzdenek, miközben a világ pusztulása közepette próbálnak egyensúlyozni családi és hazafias kötelezettségeik között. Az alapot Liu Cixin, A Háromtest-probléma trilógiájának írója művei szolgáltatják, aki a film producerei között is megtalálható. A főszerepekben a népszerű kínai akciófilm sztár, Wu Jing, valamint az ikonikus Andy Lau látható, akit a Szigorúan piszkos ügyek trilógiából ismerhetünk.
Másfajta kihívásokkal néznek szembe Az utód (2024) című komédia házaspárjának főszereplői. Legfőbb gondjuk, hogy fiuk elől titokban tartsák a gazdagságukat, mivel nem szeretnék, ha ő egy elkényeztetett "kis császár" válna belőle. Ennek érdekében a teljes személyzetet bevonják, hogy folyamatosan fenntartsák a szegénység látszatát. A film nemcsak szórakoztató helyzeteket teremt, hanem a modern kínai társadalom olyan sokat vitatott aspektusait is boncolgatja, mint a gyermeknevelés kihívásai és a hirtelen meggazdagodás következményei.
Az elmúlt tél egyik legnagyobb sikere, a „Jó dolgok Sanghajból” (2024) most már Magyarországra is megérkezik. A film, amelyet sokan feminista alkotásként emlegetnek, a modern Sanghaj vibráló világában játszódik, és két rendkívül eltérő nő barátságát, mindennapi harcaikat és személyiségük fejlődését mutatja be. A romantikus vígjátékok hagyományaitól eltérően itt a szórakoztató mellékszereplők – a bolondos volt férj, a fiatalabb udvarló és az elköteleződés elől menekülő menedzser – csupán színesítik a fordulatos történetet. A film május 24-én kezdődő fesztivál nyitófilmjeként debütál, ahol a Face Team különleges, kínai motívumokkal tűzdelt akrobatikus kosárlabda előadását is megtekinthetjük az Uránia mozi dísztermének színpadán.
A bűnügyek rajongóinak izgalmas kalandokat ígér a **Chinatown Detektív 1900** (2025) című krimi-vígjáték. A történet az 1900-as évek San Francisco-i kínai negyedében bontakozik ki, ahol egy váratlanul összeverbuválódott csapat áll neki felfedni a titkokat. Feladatuk nem más, mint megtalálni a rejtélyes módon megölt fehér nő gyilkosát, aki a föld alól is előkerítendő. Az idő sürget, hiszen az ügy körüli felhajtás nemcsak a helyi közvéleményt háborítja fel, hanem a kínai közösség ellen irányuló feszültségeket is gerjeszt. A csapatnak tehát nem csupán a gyilkost kell lelepleznie, hanem a társadalmi feszültséget is kezelnie kell, miközben humorral és találékonysággal szőtte át a történetet.
A Detective Chinatown filmsorozat negyedik epizódja az idei újévi filmszezonban a második helyen végzett, és közel 500 millió dolláros bevételével a valaha készült legjobban teljesítő 15 kínai film közé került. A krimi és vígjáték elemeinek ügyes kombinálása eddig minden egyes rész esetében nagy sikert aratott a közönség körében. A legújabb részben pedig a nézők örömére visszatér a kamerák elé a hongkongi akciófilm ikon, Chow Yun-fat is, aki újra elvarázsolja a rajongókat.