Új fejezet a fékezés világában: szoftver irányítja a tapadást!


A Brembo, amely a fékrendszerei révén világszerte ismert, és a Michelin, a prémium abroncsok szakértője, összefogtak, hogy forradalmasítsák az autók fékezésének élményét. Az új Sensify rendszerük nem csupán a fékutat rövidíti le, hanem egy egészen új szintre emeli a járművek irányítását: a gumiabroncsok valós idejű állapotának figyelembevételével képes optimalizálni a fékerőt minden egyes keréknél, ezzel új dimenziót nyitva a biztonság és teljesítmény terén.

A Brembo Sensify rendszere egy innovatív áttörést jelent a fékezés világában: itt a pedál már nem csupán a fékfolyadék közvetlen irányítását látja el, hanem elektronikus jeleket küld egy intelligens vezérlőegységnek. Ez a rendszer képes külön-külön optimalizálni a fékerőt minden egyes keréknél, ezáltal fokozva a jármű stabilitását és biztonságát. A fékezés lehet hidraulikus, ahol elektromotor által működtetett, önálló főfékhengereket alkalmaznak, vagy akár teljesen elektromos is, amely nem igényel folyadékot, és motoros féknyeregekkel működik. Ezen technológiák rugalmasan kombinálhatók, lehetővé téve például, hogy az első kerekek hidraulikus, míg a hátsók elektromos fékezéssel működjenek.

A Michelin célja, hogy valós időben nyújtson információkat az abroncsok állapotáról, figyelembe véve a nyomást, hőmérsékletet, kopást és terhelést. Ezek alapján meghatározzák a gumiabroncs "tapadási együtthatóját", amely elengedhetetlen a biztonságos és hatékony fékezéshez. A Sensify technológia ennek megfelelően folyamatosan optimalizálja a fékerőt, így a lehető legjobban alkalmazkodik az aktuális tapadási viszonyokhoz, és éppen a blokkolás határán állítja meg az autót.

A tesztek eredményei szerint a Sensify rendszer akár 4 méterrel is lerövidítheti a fékutat a klasszikus ABS-hez képest. A vizsgálatokat a Michelin tesztpályáján hajtották végre, változatos abroncsállapotok és időjárási viszonyok mellett, 50-től 140 kilométer/órás sebességtartományban. A rendszer célja, hogy minden helyzetben maximálisan kihasználja a tapadást.

A Michelin és a Brembo együttműködése nem csupán a fékezés területén jelent újdonságot. A Sensify által összegyűjtött adatok széles spektrumú hatással bírhatnak más járműrendszerekre is. Gondoljunk csak az aktív futóművekre, differenciálművekre, aerodinamikai megoldásokra, vagy akár a hajtáslánc intelligens vezérlésére – mindezek a rendszerek profitálhatnak a valós idejű tapadási információkból. Ez a forradalmi megoldás valószínűleg a szoftveralapú járművek új generációjának úttörője lehet, amely új dimenziókat nyit meg a járművek teljesítményének optimalizálásában.

A Sensify várhatóan 2026-ban debütálhat a sorozatgyártású autók világában, azonban a Brembo és Michelin képviselői nem osztották meg, hogy az első modell verziójában is ott lesz-e ez az innovatív együttműködés. Egy dolog viszont egyértelmű: a jövőre nézve ambiciózus tervekkel készülnek, és a rendszer fejlesztése most kezd igazán beindulni - számol be róla a Motor1.

Related posts