Fővárosi költségvetés: a Tisza áramlata magával ragadta Karácsonyt, ám közben eltüntette a Kutyapárt nyomait.
A Kutyák nem kértek a közösségi költségvetés nélküli költségvetésből, a Tisza viszont igen. Mit kaptak cserébe? Módosítóként, trükközéssel betolt szmsz-t, és egy módosítót, amivel harmincmilliót kap a költségvetésből egy fesztivál.
"Van költségvetésünk, és rendelkezünk a szükséges szabályozásokkal is. Jól látható, hogy a tapasztalt képviselők egy sajátos tanulási folyamaton mennek keresztül, amely során elsajátítják ezt a kicsit szétszórtabb, politizálóbb, és a záróizmokat alaposan megdolgoztató működési módszert. Az újonnan érkezett képviselők természetesen tanulmányozzák a közgyűlés működését, és azt a felelősséget, amely ezzel jár" - értékelte szerdán este Karácsony Gergely a Magyar Hang kérdésére. A főpolgármester meglehetősen visszafogottan nyilatkozott, pedig lett volna miért ünnepelnie: az előzetes aggodalmak ellenére a Fővárosi Közgyűlés decemberi ülésén zökkenőmentesen elfogadták Budapest jövő évi költségvetését. Ez pedig jelentős politikai sikernek számít.
A nyár eleji önkormányzati választások óta többször is foglalkoztunk a helyi politikai helyzettel, és valószínű, hogy a jövőben is sokat fogunk beszélni róla. A jelenlegi ciklusban kifejezetten nehéz helyzetben van a közgyűlés, hiszen a harminchárom képviselőből tíz a tisztes, tíz pedig a fideszes frakcióhoz tartozik. Ahhoz, hogy bármilyen javaslat átmenjen a közgyűlésen, az előterjesztőnek elengedhetetlen, hogy az egyik nagyobb frakcióval megállapodjon. A költségvetés különösen érzékeny téma a napirendi pontok között: nemcsak hogy több mint 400 milliárd forint forog kockán a kiadások és bevételek terén, hanem politikai szempontból is jelentős, hogy ki kivel szavaz egy ilyen fontos ügyben.
A főpolgármester december negyedikén, azon a napon, amikor bejelentette, hogy a költségvetést már a decemberi testületi ülésre terjeszti, határozottan nyilatkozott lapunknak. Kifejtette, hogy optimistán tekint a közgyűlés döntésére, és bár az ülés előtt még folytatják a frakciókkal a részletek egyeztetését, bízik abban, hogy a költségvetést el fogják fogadni.
Úgy tűnik, hogy az egyeztetések sikeresen zárultak: a képviselők kényelmes többséggel támogatták a 2025-ös költségvetés elfogadását. Összesen 19 képviselő szavazott igennel, köztük Karácsony és a kétfős Párbeszéd-frakció, valamint a háromfős DK és a Vitézy Dávid vezette Podmaniczky Mozgalom is. A tízfős Tisza frakciója szintén támogatta a javaslatot. A Fidesz részéről azonban már előre tudható volt, hogy nem fognak igennel szavazni: mint arról korábban beszámoltunk, Karácsony a 2025-ös fővárosi büdzsé tervezetében elutasította a közel ötvenmilliárd forint szolidaritási hozzájárulás állami befizetését, ami miatt az állampárt budapesti képviselői nem tudták támogatni a javaslatot.
A kényelmes többségben a Tisza viszont különösen figyelemre méltó szereplővé lépett elő: Magyar Péter pártja, a ciklus októberi kezdetétől fogva, nem csupán Karácsony előterjesztéseit gáncsolta, hanem erőteljes kritikával is illette azokat. Ezt a feszültséget leginkább két konkrét példán keresztül érzékelhette a közvélemény.
Az utóbbi hónapokban a Fővárosi Önkormányzat komoly jogi problémákkal küzd, mivel a főpolgármester-helyettesek posztja üresen áll. Egy helyettes megválasztása elengedhetetlen lenne, azonban a politikai erők közötti feszültség miatt ez nem valósul meg. A helyzet különösen bonyolult, hiszen a kormányzó párt, a Fidesz, nem támogatja egyik jelöltet sem, miközben Karácsony Gergely bizalmasa, Kiss Ambrus, nem kapja meg a szükséges szavazatokat. Ezzel párhuzamosan a Karácsony mögött álló frakciók, mint a DK, a Párbeszéd, sőt, néha a Kutyapárt is, elutasítják Vitézy Dávid megválasztását. A politikai patthelyzet tehát folytatódik, és a főváros irányítása továbbra is kérdéses.
Egy másik példa a főváros szervezeti és működési szabályzata (szmsz) lenne, amelynek módosításával a Tisza jelentősen csökkentette volna Karácsony jogkörét. Érdekes módon azonban ez a javaslat a Fidesz ellenszavazatai miatt néhány hónappal ezelőtt elbukott a közgyűlés előtt.
Karácsony viszont költségvetést akart, így a Tiszát kellett megbékítenie, valahogyan maga mellé állítania. Ezt pedig úgy tudta a legkönnyebben megtenni, hogy több ponton is engedett nekik. Kezdve az szmsz-el, amit annak ellenére vitt be újra a testület elé, hogy mint írtuk, a képviselők egyszer már leszavazták azt. Karácsony azonban tekert egyet a képleten: az szmsz-t nem különálló indítványként, hanem módosító-indítványként csatolta rá a Humánerőforrás-menedzsment Főosztály személyi döntésekről szóló előterjesztésére. És ha mindez nem lenne elég, a beterjesztés is elég egyedire sikerült: az ülés szerdai kezdetét megelőző percekben papíron osztották ki a módosító szövegét a képviselőknek ahelyett, hogy napokkal ezelőtt online tették volna közzé, ahogy minden előterjesztést szokás, illetve jogszabály alapján kell.
A papíralapú módosítók alkalmazása számos problémát vet fel, állítják forrásaink. Egy, a HVG-nek nyilatkozó, a főváros működését jól ismerő szakértő szerint ez a gyakorlat nemcsak hogy vitatható, de jogi szempontból is kérdéses lehet. A sürgősen előterjesztett papíralapú módosítók esetében nem csupán az a gond, hogy a képviselőknek nincs elegendő idejük alaposan felkészülni, hanem magának a módosító jellegének a megítélése is problémás. Mivel a képviselők csupán annyit kérhetnek, hogy külön szavazzanak a módosítóról, azzal az előterjesztéssel összekapcsolva, amire azt rátették, az ülés során viszont nem javasolhatnak újabb módosítót - így a tartalom kikerül a részletesebb vitából, és vagy elfogadják, vagy elutasítják. A Fidesz jogosan bírálja ezt a gyakorlatot, még ha a kreatív jogalkotás kritikája furcsának is tűnik a 14 éves NER és a több mint négy éves rendeleti kormányzás fényében.
De mit is jelentett a Tisza számára az új szmsz? Politikai fronton komoly támadások kereszttüzébe került. Szentkirályi Alexandra, a Fidesz frakcióvezetője, már szerdán este megosztott egy bejegyzést a "szivárványkoalícióval" kapcsolatban, amely alatt a DK, Karácsony, Vitézy és a Tisza összefogását értette - nem is alaptalanul. A politikai kihívásokkal szemben Magyar pártja valószínűleg ügyesen fog navigálni, hangsúlyozva, hogy az együttműködésük alapja az ügyek körüli konszenzus, hiszen a főváros működésének kulcsa a költségvetés jóváhagyása volt, ami bőven elég súlyos téma ahhoz, hogy támogassák. Azonban ez nem garantálja, hogy a jövőben is Karácsony oldalán fognak állni, sőt, éppen ellenkezőleg is alakulhatnak a dolgok.
A Magyar Hang viszont szerda esti cikkében arról írt, hogy szerdán a Közgyűlés ülése alatt pletykaszinten felmerült, hogy a Tisza egy új tanácsnoki pozíciót is kaphat a fővárosban. Erről Karácsony a lapnak azt mondta, nagyon örülne annak, "ha bármelyik frakció egy fokkal közelebb akarna lépni a politikai felelősségvállaláshoz és a konkrét munkához".
A költségvetésről szóló előterjesztéshez Tisza az utolsó pillanatban benyújtott egy módosítót, amelyet Karácsony Gergely elfogadott, így a tervezet ezzel együtt lépett tovább. Ezt a módosítót Barna Judit Annamária jegyzi, és költségvetési forrást érint. A budapesti költségvetésből harmincmillió forintot, ami elenyésző összeg a négyszázmilliárdos büdzséhez képest, a Budapest Showcase Hub fesztivál támogatására szánnak. Ráadásul a fesztivál helyszíne a Városháza parkja lesz, ami különleges környezetet biztosít az esemény számára.
Fontos hangsúlyozni, hogy itt nem arról van szó, hogy a Tisza párt a városvezetést "kifizette" volna a támogatásukért, hanem sokkal inkább arról, hogy a városvezetés az utolsó pillanatban elfogadta egy költségvetési forrást érintő javaslatukat, cserébe a támogatásukért. A Tisza képviselői és a Budapest Showcase Hub között nem találtunk céges átfedést, vagyis olyan kapcsolatot, amelyen keresztül pénzmozgások történhettek volna, amelyek konkrétan a képviselőkhöz vezetnének.
Baranyi Krisztina, Döme Suzi és Kovács Gergely, vagyis a Kutyapárt frakciója a költségvetési szavazás előtt úgy döntött, hogy távolmarad. Mint már korábban említettük, a városvezetés, különösen Karácsony Gergelyék, ellen gyakran felemelik a hangjukat, de eddig többnyire egyetértettek a közgyűléseken. A frakció távolmaradását azzal indokolták, hogy a közösségi költségvetés gyakorlatilag nullára lett csökkentve. Állításuk szerint "források nélkül hirdették meg a közösségi költségvetést, miközben több, már megszavazott projekt végrehajtását is felfüggesztették 2025-re. Bár azt ígérik, hogy ezeket 2026-ban pótolják, ma Magyarországon ki hiszi el, hogy ami egyszer leállt, az valóban visszatér, és újra egymilliárd forintot költenek rá?"
"A TISZA új Szabályzatot kapott, és ki tudja, még mi mindent, amit a Főpolgármester és a DK korábban elutasítottak. Most azonban megszavazták. Úgy tűnik, hogy a közösségi költségvetés mégsem kapott helyet a megállapodásban. Ezt nem tudjuk elfogadni, sőt, egy ilyen költségvetésről szóló szavazáson nem is vehetünk részt" - olvasható a közleményükben.
Karácsony feladata egyértelműen körvonalazódik a január végén esedékes közgyűlés előtt: miután sikerült megbékítenie a Tiszát, most a Kutyapárt támogatását kellene visszanyernie. Ez a párt korábban, bár ügyek mentén, de gyakran állt az ő oldalán.
A szerdai közgyűlés legkiemelkedőbb témája kétségtelenül a költségvetés volt, ám emellett számos más fontos javaslat is napirendre került, amelyekről érdemes szót ejteni. Különösen figyelemre méltó Karácsony Gergely és Vitézy Dávid közös kezdeményezése, amely arra irányul, hogy a főváros éljen felterjesztési jogával, és közvetlenül a kormánytól kérjen bebocsátást a Rákosrendezőn tervezett "minidubaj" beruházásba. E javaslat nem csupán befektetői szempontból, hanem döntéshozói szereplőként fogalmazódik meg, hiszen a kormány korábbi döntései révén a főváros teljes mértékben kiszorult a projektből, miközben ő lesz a beruházás otthona. Karácsony és Vitézy "élhető fejlesztést" sürgetnek, amely magában foglalja a közparkokat, megfizethető lakhatást és különböző kulturális intézményeket. A Fidesz, ahogy arról már beszámoltunk, védelmébe vette a Rákosdubajt, amire Karácsony éles kritikával reagált, kijelentve, hogy ami történt, az "nettó hazaárulás".
Ugyancsak közös, Karácsony-Vitézy-előterjesztés szólt a pályaudvarok magánkézbe adása ellen. Ebben és a Rákosdubaj ügyében közös, hogy hiába a főváros közigazgatási területén belül helyezkedik el az adott beruházási terület, fővárosi tulajdon nem, vagy alig van benne, így viszont döntési jogkör sem marad.
A Fidesz ágálása ellenére átment az autóelkobzásról szóló Karácsony-javaslat is. Ennek értelmében ha valaki lakott területen 50 km/h-val, azon kívül pedig 75 km/h-val lépi túl a megengedett sebességhatárt, első alkalommal fél évre, majd második alkalommal örökre bukja az autóját. Csakhogy a fővárosnak ebben ugyanúgy nincs valódi döntési jogköre, mint az előbb említett két javaslatnál. A KRESZ-ről ugyanis az országgyűlés dönt - a főváros legfeljebb annyit tehet, hogy kéri ezt a döntést.