F1 2026: "Folytatjuk a mozgó célpontok üldözését" - A Mercedes a zűrzavarról és a kiszámíthatatlanságról Az F1 2026-os szezonja új kihívások elé állítja a csapatokat, és a Mercedes is egyre inkább a káosz és a bizonytalanság világában navigál. A csapat v

Négy hónap múlva, január végén mutatkoznak be az első 2026-os Forma-1-es autók a barcelonai shakedown-teszten. Ahhoz azonban, hogy a csapatok fejlesztései időben a helyükre kerüljenek, már most meg kell jósolniuk, milyen teljesítményszinten lesznek az autók a téli felkészülés idején.
Az új szabályok mértéke példátlan: egyszerre változik a kasztni és a motor is, a sport történetének talán legnagyobb szabályváltását hozva. Az istállóknak teljesen új alapokra kell építeniük, hiszen az új erőforrások közel 50/50 arányban osztják meg a teljesítményt a belső égésű és az elektromos komponens között - jóval nagyobb elektromos hányaddal, mint a jelenlegi hibrideknél.
A csapatok már hosszú ideje teljes erőbedobással a 2026-os projektre összpontosítanak, azonban a háttérben zajló gyors aerodinamikai fejlesztések miatt folyamatosan változó célpontot kergetnek. Szimulátorokban kell előrejelezniük, hogy négy hónap múlva mekkora leszorítóerővel fognak rendelkezni, amikor végre pályára lépnek.
Andrew Shovlin, a Mercedes pályaműveletekért felelős mérnöki igazgatója így jellemezte a helyzetet: "Az autó folyamatosan fejlődik, és ahogy a teljesítménye alakul, úgy a szimulációk eredményei is átalakulnak. Ez egy folyamatosan mozgó célpont, miközben biztosítanunk kell, hogy a kasztni megfelelően illeszkedjen a motorhoz és az erőforráshoz. Ez egy rendkívül összetett folyamat lesz."
"Képzelj el egy virtuális autót, amelyet szabadon irányíthatunk a szimulátor világában. Miközben ezzel foglalkozunk, az a célunk, hogy előre jelezzük, hol fogunk állni négy hónap múlva a leszorítóerő szintjét tekintve. Nincs értelme olyan beállításokkal kísérletezni, amelyek sosem fognak a versenypályán megjelenni. Olyan megoldásokra van szükségünk, amelyek hűen tükrözik azt a teljesítményt, amit valójában a pályán is szeretnénk elérni."
Az új korszakban a járművek technológiai fejlődése lenyűgöző irányt vesz. Az aktív aerodinamika és a finomhangolt ECU mellett a keskenyebb Pirelli gumik, valamint a súlycsökkentés, amely 800 kg-ról 768 kg-ra csökkent, új dimenziókat nyitnak a teljesítmény terén. Emellett a fenntartható üzemanyagok integrálása is fontos szerepet játszik, noha az akkumulátorok tömege folyamatosan növekszik. A motorok teljesítményének optimális elosztásáról még tartanak a tárgyalások, hiszen elengedhetetlen, hogy a 2026-os modellek valódi versenyt tudjanak vívni egymással.
A bizonytalanságot csak fokozza, hogy a paddockban sokszor szándékos félrevezetés övezi a fejlesztések állapotát. Hogy kik lesznek előnyben a szezonnyitón, csak a februári bahreini teszteken derülhet majd ki.
Egy érdekes példát nyújt Charles Leclerc esete, aki már júliusban kifejezte elégedetlenségét a 2026-os Ferrari szimulátoros verziójának vezetési élményével kapcsolatban. James Vowles, a Williams csapatfőnöke megjegyezte, hogy ez a megnyilvánulás a Scuderia fejlesztési ciklusának korai állapotára vezethető vissza.
Shovlin szerint a Pirelli is a "játéknak" az elszenvedője: "A Pirelli azt mondja, rengeteg különböző javaslatot kap arról, mekkora terhelés éri majd az autókat a célegyenes végén. De mindannyian elszigetelten fejlesztjük az autóinkat. Senki sem látott még semmit, és manapság nem is igazán hallani a többi csapattól, hogyan állnak. Így a legnagyobb eltéréseket valószínűleg akkor látjuk majd, amikor mindenki először pályára gurul."
"A valóság az, hogy egyesek jobban fognak állni, mint mások, és előfordulhat, hogy azok, akik különösen jól haladnak, inkább leplezni akarják a valódi helyzetüket. Vannak, akik azt mutatják, hol tartanak most, mások pedig azt, hová szeretnének eljutni."
A szakértő azonban nem aggódik amiatt, hogy a 2026-os szezon kezdetére jelentős eltérések mutatkoznak majd az autók teljesítménye között.
"Úgy vélem, a szabályozások miatt nem várhatóak drámai eltérések, amikor először pályára gurulunk" - nyilatkozta Shovlin. "Valószínűleg olyan szituációban találjuk magunkat, mint most: ha az összes autót ugyanazzal a színnel festenék, még mindig könnyedén meg lehetne különböztetni őket. Vannak majd olyan területek, ahol a járművek hasonlóan fognak kinézni, hiszen a szabályok nem adnak túl sok mozgásteret. Az idő múlásával azonban a csapatok elkezdik majd jobban kihasználni a kiskapukat, és megjelennek a finomabb részletek."