A közlekedési balesetek számának növekedése mögött egyre gyakrabban állnak idős sofőrök, akiknél a kor előrehaladtával a reakcióidő és a figyelem csökkenhet.


A levegőben érte a végzet Lipták Lászlót, az NB I-es labdarúgót.

Ez a jelenség különösen szembetűnő, ha figyelembe vesszük, hogy ugyanebben az időszakban a többi korcsoportban csökkent a balesetekben részt vevő sofőrök száma. Sokan hajlamosak lennének azt gondolni, hogy az idősebb vezetők inkább áldozatok, mintsem elkövetők, azonban a statisztikák más képet festenek: 2023-ban Németországban például a 75 év felettiek által okozott balesetek aránya elérte a 77 százalékot. Ez több mint 16 ezer esetet jelent, ami egy évtized alatt közel 30 százalékos növekedést mutat.

Az elöregedő társadalom és az idősebb generációk egyre fokozódó mobilitása egy érdekes jelenség, amelyre a legfrissebb kutatások is felhívják a figyelmet. Egy tanulmány szerint 2008 és 2017 között a 75 év feletti autósok által évente megtett kilométerek száma majdnem megduplázódott. A szakértők véleménye szerint ez a növekvő tendencia azóta is tart, amit a Bild is megerősít. Az idősebb korosztály aktívabbá válása nem csupán a közlekedési szokásaik változását jelzi, hanem a függetlenség és a mobilitás iránti vágyukat is tükrözi.

A biztosítók szerint 75 éves kor fölött jelentősen nő a baleset kockázata - csökken a figyelem, a reakcióidő és a koncentrációs képesség. A GDV ezért javasolja az úgynevezett "visszajelző vezetéseket": ezek során egy tapasztalt oktató vagy szakértő kíséretében, az idős sofőrnek a saját autójával kell vezetni néhány órát, majd az oktatók visszajelzést adnak a sofőr vezetési teljesítményről.

Fontos: ezeknek nincs hatása a jogosítvány érvényességére.

Ezek a lehetőségek egyre szélesebb körben elérhetők, hiszen autósiskolák, közlekedésbiztonsági szervezetek és autóklubok egyaránt hozzájárulnak a biztonságos közlekedés népszerűsítéséhez.

Az Európai Unió területén felvetődött a javaslat, miszerint szükség lenne a nyugdíjasok számára kötelező időszakos jogosítvány-ellenőrzések bevezetésére. Jelenleg azonban még nem hoztak véglegesen döntést e reform alkalmazásáról.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) rendszeresen közöl adatokat a személysérüléses közúti közlekedési balesetekről, azonban Magyarországon az okozók életkora szerinti bontás nem szerepel a nyilvánosan elérhető statisztikákban. A baleseteket általában járműtípus, baleset típusa, időszak, illetve területi eloszlás szerint kategorizálják.

A Központi Statisztikai Hivatal 2015-ös Közlekedési Baleseti Statisztikai Évkönyvében található néhány érdekes adat a balesetek okozóinak életkor szerinti megoszlásáról. Noha ezek az adatok már évtizedesek, mégis rávilágítanak egy fontos trendre: a 45 évesnél idősebb járművezetők által okozott balesetek száma folyamatosan emelkedik. Például 2010-ben 4839 ilyen eset történt, míg 2015-re ez a szám 5797-re nőtt. Ezzel szemben a fiatalabb korosztály sofőrjei egyre ritkábban kerülnek balesetekbe.

Related posts