Budapestre gyűltek össze a legkiválóbb szakemberek, hogy együtt felfedezzék a siker kulcsát.
Megkezdődött a 2024-es Budapest Ballet Grand Prix, amely immár második alkalommal kerül megrendezésre a magyar fővárosban. Az esemény iránti érdeklődés óriási, hiszen több mint harminc ország fiatal baletttehetségei neveztek, és az előválogatás után kilencven versenyző léphet színpadra, hogy tudását a világhírű balettművészekből és koreográfusokból álló zsűri előtt bizonyítsa. A programsorozat nyitányaként november 18-án este az öt tagú zsűri bemutatkozó beszélgetésére került sor, ahol a résztvevők lehetőséget kaptak arra, hogy kérdéseiket közvetlenül feltegyék a szakmai grémium tagjainak.
A Meet the Jury című esemény a Nemzeti Táncszínház varázslatos környezetében zajlott, ahol a vendégek nemcsak a zsűritagokkal, hanem a Budapest Ballet Grand Prix néhány szervezőjével is találkozhattak. A program nulladik napján Nagy Tamás Zoltán, a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE) Művészeti Tanácsának elnöke, egyetemi docens és a versenyigazgató, üdvözölte a résztvevőket, majd moderálta a zsűritagokkal folytatott izgalmas beszélgetést. Ez a beszélgetés lehetőséget biztosított arra, hogy a jelenlévők mélyebb betekintést nyerjenek a szakemberek életébe, művészeti szemléletükbe és kreatív megközelítéseikbe.
Az idei zsűri elnöke Harangozó Gyula, Magyarország Érdemes Művésze, a Halhatatlanok Társulatának tagja. A Kossuth-díjas táncművész a Bécsi Állami Operaház és a Volksoper balett-társulatának, a Bécsi Állami Operaház balettiskolájának és a Magyar Nemzeti Balettnek egykori igazgatója.
Az elnök saját tapasztalataira támaszkodva hangsúlyozza, hogy az a idő, amelyet az ember a felkészülésre fordít, senkitől sem vonható el. Függetlenül attól, hogy végül milyen eredményt ér el, a versenyt megelőző hónapok kitartó munkája és az így megszerzett tudás jelenti az igazi értéket. Ezen rendezvények emellett lehetőséget nyújtanak a fiatal művészek számára, hogy idegen környezetben próbálják ki magukat, és megmérettessék tehetségüket, miközben tesztelik, hogyan birkóznak meg a nyomással.
Ez a kifejezés egy igazi alkotói világra utal, ahol a művészet szelleme vezérel minket. Az igazi kihívás az, hogy felfedezzük saját kreatív oldalunkat, és művészként éljük meg az életünket.
- fogalmazott és kiemelte, a technikai tudás fontos, de a balett már rég nem csupán erről szól. Véleménye szerint a személyiség az egyik leglényegesebb aspektus, de jelentős a művészi hozzáállás, a nyitottság, a gyors tanulási képesség, és az, hogy az ember kész fejlődni és folyamatosan a legjobbra törekszik.
Ebben egyetértenek zsűritársával, Krzysztof Pastor lengyel koreográfussal, aki a Lengyel Nemzeti Balett igazgatója és a Litván Nemzeti Opera és Balettszínház Balett Társulatának művészeti vezetője. Koreográfusként külön kiemelte, hogy számára egy táncosban a legfontosabb a zeneiség, a mozgás minősége és a személyiség. A technika ma már a nulladik pont, csak ez alapján pedig nehéz lenne dönteni. Néha még a tökéletlenségre is úgy tekint, mint a személyiség részére, az utazásra a tökéletességig, ahol a művész képes önkifejezővé válni a legmagasabb szinten, ami szerinte kimondottan izgalmas.
Amikor a táncművészként eltöltött évek után koreográfusként kezdett el dolgozni, az új szerepbe való átmenet eleinte meglehetősen félelmetesnek tűnt számára. Azonban ez az érzés hamarosan átadta a helyét egy izgalmas kalandnak, hiszen a valóság sokkal színesebb és váratlanabb volt, mint ahogyan azt elképzelte. Munkáját különleges élményként éli meg, ahogy figyeli a táncművészeket, akik a színpadon mindent beleadva mutatják be saját egyéniségüket. Ez a folyamat nem csupán szórakoztató, hanem rendkívül kihívásokkal teli is, hiszen a művészeknek a legmélyebb érzéseiket és gondolataikat kell kifejezniük, ami nem mindig könnyű feladat.
Olyan, mint amikor az ember szívében lángra lobban a szerelem. Néha izgalmasan kockázatos, de gyakran rendkívül ösztönző és új távlatokat nyit meg.
Hasonló szenvedélyről számolt be a zsűri másik tagja, Maia Makhateli, a Holland Nemzeti Balett prímabalerinája. Fontosnak tarja, hogy az ember kialakítsa azt a szigorú rutint, amivel a legtöbbet hozhatja ki magából - Nagy Tamás Zoltán azt is elárulta a közönségnek, hogy a művésznő kért tőlük egy külön stúdióhelyiséget, ahol a verseny ideje alatt is gyakorolhat, formában tarthatja magát -, ennek ellenére mégsem szabad megfeledkezni a gyógyulási, pihenési időről, továbbá arról, hogy az embert a művészeti ág iránti szenvedély hajtsa.
Makhateli, aki vezető táncosként édesanya is, igyekszik művészi feladatait és anyai szerepét is tökéletes egyensúlyban tartani, ami elmondása alapján nem könnyű. Ettől függetlenül a mindkettőben rejlő örömét igyekszik a lehető legmélyebben megélni.
Aki Saito, a szűri negyedik tagja, aki korábban a Royal Ballet of Falunders prímabalerinájaként tündökölt, valamint az Antwerpeni Balettiskola tantestületének elismert tagja, úgy véli, hogy a versenyek rendkívül jelentőséggel bírnak a diákok és fiatal művészek számára. Saito szerint ezek az események nem csupán a kemény munka iránti elköteleződést ösztönzik, hanem nagyszerű lehetőséget nyújtanak a tehetségeseknek, hogy megmutassák tudásukat és szenvedélyüket. Hangsúlyozza, hogy bár technikailag a legjobb teljesítményt kell nyújtani, a tánc igazi szépsége és öröme sosem szabad háttérbe szoruljon; végső soron ez az, ami igazán fontos a színpadon.
Amikor részt veszel egy versenyen, elengedhetetlen, hogy a technikai részletekre összpontosíts, hiszen ezek alapvetőek a balett világában. Ugyanakkor ne felejtsd el a tánc igazi varázsát: adj hozzá valami különlegeset, a saját egyéniségedet. Az igazi művészet abban rejlik, hogy a mozdulatokba beleszőjük a szívünket és az érzéseinket.
- fogalmazta meg Saito, a fiatal közönséghez intézve gondolatait.
A színpad, mint egy varázslatos tükör, nem ítélkezik az ember felett; inkább lehetőséget biztosít arra, hogy számtalan karakter bőrébe bújhassunk. Érdemes felfedezni, mely területeken bontogathatjuk szárnyainkat, és hol tudjuk a legjobban kamatoztatni művészi tehetségünket, akár klasszikus, akár kortárs alkotások formájában. Mindenki más erősségekkel rendelkezik, és nem mindig tudunk ugyanabban a szituációban egyformán inspirálóak és kreatívak lenni. Az önfelfedezés és a kísérletezés kulcsfontosságú ahhoz, hogy megtaláljuk a saját hangunkat a művészet világában.
A zsűri ötödik tagja, Federico Bonelli, a Londoni Royal Ballet egykori szólistája, az Egyesült Királyság Northern Ballet-jének művészeti igazgatója szintén úgy véli, hogy érdemes az embernek a lehető legtöbb módon megfogni a művészetét, mivel a különféle megközelítések pozitívan hathatnak a kreativitásra.
Amikor táncosból művészeti igazgató lett, elsőre ijesztőnek, de ugyanakkor inspirálónak élte meg a váltást. Azóta is azon dolgozik, hogy olyan darabokat állíthassanak színpadra, amelyek művészileg mozgatják őt és a társulatot is. Tapasztalatai alapján nem szabad megfeledkezni arról, hogy van lehetőség segítséget kérni, amikor az ember úgy érzi, elakadt. A külső nézőpontok sokszor segíthetik az akadályok leküzdését, és új perspektívákat adhatnak egy művésznek.
A beszélgetés végén a közönség tagjai izgatottan kérdezhették a zsűritagokat. A résztvevők többsége arra törekedett, hogy olyan hasznos információkhoz jusson, amelyek elősegíthetik a következő napok megmérettetésein való sikerüket. Ennek érdekében igyekeztek feltérképezni a zsűritagok személyes preferenciáit és azokat a tulajdonságokat, amelyeket a legnagyobb értéknek tartanak.
Az ítészek véleményei többségében megegyeztek. Az ápoltság és a kiállás, valamint a hibák kezelése alapvető szempontok voltak, míg a technikai felkészültség mellett a legfontosabb tényező a személyiség és az érzelmi üzenet mélysége, amit a színpadon közvetítenek. Tapasztalataik szerint gyakran apró részletek döntik el, hogy egy előadó a sok profi közül hogyan tud kiemelkedni, és hogyan tudja hatékonyan átadni előadása mögöttes jelentését.
A beszélgetés végén a 2024-es Budapest Ballet Grand Prix-t támogató Ziegler Ostya egy különleges ajándékcsomaggal kedveskedett a zsűri tagjainak. Az ajándékokat a cég tulajdonosa, Ziegler Ágnes személyesen adta át a művészeknek, ezzel is megköszönve az eseményen részt vevők munkáját és elkötelezettségét.
Az esemény következő fejezete a Nemzeti Táncszínházban zajlik, ahol 2024. november 19-én és 20-án a versenyzők az elődöntők során bizonyíthatják tehetségüket. Ezt követően, november 21-én a végső összecsapásokra kerül sor, ahol kiderül, ki lesz a legjobbak között. A győztesek november 22-én a Müpa színpadán lépnek fel egy gálaest keretében, ahol nemcsak produkcióikat mutatják be a közönségnek, hanem a díjátadóra is sor kerül. A részletes programról bővebb információt itt találhat.