Botrány a gabonakereskedelem világában? Új szabályozási intézkedések léphetnek életbe a termelők érdekeinek védelme érdekében!
A kormány új, a termelők felelősségét pontosabban meghatározó gabonaszerződéseket kíván bevezetni – tájékoztatták az Agrárszektor gabonakereskedelmi területén jártas forrásai a szaktárca legutóbbi közleménye nyomán. Amennyiben ez a terv megvalósul, a gazdáknak csupán addig kellene felelősséget vállalniuk az eladott terményért, amíg azt átadják a vevőnek. Jelenleg azonban gyakran előfordul, hogy a felelősség a végső felhasználóig terjed, így a termelők akkor is anyagi veszteséggel szembesülnek, ha a gabona minősége a köztes és a végső felhasználó között romlik.
Vasárnap az Agrárminisztérium bejelentette, hogy a kukoricafelvásárlás minőségvizsgálati gyakorlatának felülvizsgálata a célja, a felvásárlási folyamat átláthatóságának növelése és a piaci bizalom erősítése érdekében.
A közleményben Nagy István hangsúlyozta, hogy a kukorica felvásárlásával kapcsolatos széles körű bizalmatlanság csökkentésére és megszüntetésére a tárca alaposan felülvizsgálja a gabonafélék minőségellenőrzési gyakorlatát. Az aimja, hogy szabályozási intézkedések révén javítsa a helyzetet. Jelenleg a gazdálkodók visszajelzései alapján Magyarországon a gabonafélék felvásárlás előtti ellenőrzése rendkívül változó, különösen a toxintartalom meghatározása terén. Ez a helyzet komoly kiszolgáltatottságot és anyagi veszteségeket okozhat a hazai termelők számára - tette hozzá a minisztérium.
Az agrárszektorral foglalkozó, a gabonakereskedelemre vonatkozóan jól informált források szerint a legfrissebb közlemény alapján valószínű, hogy a kormány lépéseket tesz a gabona adásvételében tapasztalható zűrzavarak orvoslására. Az egyik forrás így fogalmazott:
Időnként indokolatlan az, hogy hol van az áru átvétel-átadásának a helye, honnantól változik a kockázatviselés kezdete, mikortól keletkezik a fizetési kötelezettség.
Ez a helyzet gyakran okozhat nehézségeket, mivel a vevők gyakran a termelőtől olyan céllal vásárolják a gabonát, hogy azt később értékesítik. Ilyen esetekben azonban meg szokták határozni a feltételeket, amelyekhez ragaszkodnak.
A termelő felelőssége kiterjed egészen a végső értékesítésig, biztosítva ezzel, hogy a termék minden szempontból megfeleljen a minőségi és biztonsági elvárásoknak.
Természetesen! Az alábbiakban egyedi módon átfogalmazom a mondatodat: "Emellett egy konkrét példát is hozott fel:"
A szerződések gyakran tartalmazzák azt a kikötést, hogy a felelősség mindaddig a szállítóra hárul, amíg az áru el nem éri a megadott új helyszínt. Előfordulhat, hogy valaki átvette a terméket a tulajdonostól, majd egy harmadik telephelyre szállította, és azt állítja, hogy az átvett áru minősége nem felel meg az elvárásoknak. Ilyen esetekben gyakran a termelőt hibáztatják.
Ez a helyzet akkor léphet fel, amikor a vásárló valójában alacsonyabb minőségű terméket kíván eladni, mint amit eredetileg megkapott. Emellett előfordulhat, hogy a terméket nem a megfelelő körülmények között tárolták, ami miatt az idővel romlásnak indult.
Ilyen esetekben, ha minőségi kifogás merül fel, egyes szerződések esetén a termelő viseli a felelősséget - hiszen a szerződésben ezt a végső értékesítésig követelik meg.
Akadtak olyan helyzetek, amelyek megkérdőjelezhetőek voltak.
Egy agrárszektorra vonatkozó nyilatkozó szakértő hangsúlyozta, hogy az ilyen rendellenességek nem számítanak szokatlannak a magyar gabonakereskedelemben.
Az utóbbi időszakban több olyan eset is előfordult, amelyek nehezen nyomozhatóak, és ez hozzájárulhat ahhoz, hogy a kormány jogi keretek közé szeretné szorítani az átadás-átvétel és a fizetési kötelezettségek keletkezését a szerződésekben.
A rendelkezésre álló információk alapján lehetőség van egy olyan beavatkozás indoklására, amely lehetővé tenné, hogy a termelő csupán az áru átadásáig vállaljon felelősséget a minőségéért. Ezt követően a vevő lenne az, akinek a felelőssége, hogy mi történik az árucikkel. Az új szabályozás részletei azonban még nem tisztázottak, így a pontos keretek kialakítása egyelőre kérdéses.