A lakosság körében továbbra is fennállnak nehézségek a villanyszámlák rendezésével kapcsolatban.


A szerbiai lakosság már hónapok óta elégedetlenségét fejezi ki a zavaros, pontatlan és logikátlan villanyszámlák miatt.

A Szerbiai Villanygazdaság (EPS) közleményekkel és felelősséghárítással reagál, a labdát pedig a villamosenergia-elosztóra passzolja, de máig nem adott egyértelmű választ a legfontosabb kérdésekre:

Az utóbbi hónapokban tapasztalható számlázási nehézségek rendszerszintű problémákra utalhatnak, amelyek megnehezítik a fogyasztók helyzetét. A fogyasztás leolvasásáért a törvényes hatóságok, általában az adott szolgáltató vagy a helyi közműszolgáltatás illetékes munkatársai felelnek. Amennyiben a polgárok panaszt szeretnének tenni, fontos, hogy a megfelelő csatornákon keresztül lépjenek kapcsolatba a szolgáltatóval, például ügyfélszolgálati telefonszámok, online űrlapok vagy személyes megkeresések révén. Ezen kívül, ha a panaszok nem kapnak megfelelő választ, a fogyasztók jogorvoslatért fordulhatnak a helyi fogyasztóvédelmi hatósághoz is.

Az Insajder megkereste az EPS-t, és többek között arról kérdezte, miért nem kapnak a polgárok szabályosan kiállított számlát, havonta vagy negyedévente történik-e a mérőóra-leolvasás, valamint miért elérhetetlen gyakran az ügyfélszolgálat.

Az EPS válaszában azt írta, hogy a leolvasással kapcsolatos minden kérdést a Szerbiai Áramelosztóhoz (Elektrodistribucija Srbije) kell intézni. Az EPS magyarázata szerint a számlát az áramelosztó által szolgáltatott adatok alapján állítják ki. A vállalat válaszában hozzátette, hogy az augusztusi számláktól kezdve a fogyasztók már magyarázatot is láthatnak a leolvasás módjáról.

Egy fontos körülményről azonban nem esett szó: a fogyasztóvédelmi törvény szerint a számlán feltüntetett adatok pontosságáért az EPS felel, nem pedig az elosztó.

A fogyasztók szerződéses kapcsolatban állnak az EPS-szel, amelynek keretében anyagi ellenszolgáltatást is nyújtanak.

Szerbia egy korábbi uniós irányelv következtében kettéosztotta az Elektrodistribucija Srbija vállalatot az EPS-től, hasonlóan ahhoz, ahogy az elektromos hálózatot is szétválasztották. Valamikor ez a terület egyetlen egységet képviselt, ám mára három különálló cég tevékenykedik. Az Elektromreža Srbije már régóta különálló entitásként működik, míg az Elektrodistribucija valahogy háttérbe szorult, mintha egy mostohagyerek lenne a cégcsoport családjában.

„Tedd különlegessé a szöveged!” – hangsúlyozta Jelica Putniković, az Energija Balkana portál főszerkesztője.

Hozzátette, hogy az elosztóhálózatok ma gyakorlatilag önállóan működnek, és a hálózati díjakból (ún. "mrežarina") kell fedezniük a karbantartásokat és az okosmérők bevezetését.

Az energiatörvény új lehetőségeket teremt, lehetővé téve, hogy a leolvasás akár háromhavonta, vagy akár évente egyszer is megtörténjen – ez a gyakorlat már számos európai országban elterjedt. Szerbiában viszont a rendszer átalakulása sok fogyasztóban aggodalmat kelt, ami a jövőbeni költségeiket és a szolgáltatás megbízhatóságát illeti.

Putniković elmondta, hogy az EPS és a disztribúció szerint a panaszok száma csökken.

"Számos érvényes észrevétel merült fel, ugyanakkor többen megjegyzik, hogy a panaszok száma napjainkban csökkent a korábbi időszakokhoz képest" - tette hozzá.

Júniusban több mint 17 000 problémás számlát regisztráltak, ami önmagában is aggasztó.

A számlák áttekinthetőségéről Putniković kifejtette, hogy technikai szempontból ez megvalósítható – minden egyes tétel, beleértve a teljesítménydíjat és a különböző illetékeket, világosan szerepel a dokumentumokon.

Sokan nincsenek teljesen tisztában azzal, hogy mit is takarnak az egyes kategóriák, és hogy miért találkozunk a "zöld", "kék" és "piros" zónákkal. Ezen felül sokan nem értik, hogyan hatnak a tarifák módosulásai a fogyasztási szokásaikra.

A szerkesztő világossá tette, hogy a teljesítménydíj egy állandó költség: "Ez azt jelenti, hogy akkor is ki kell fizetni, ha éppen senki sem használ áramot."

A garantált ellátás díja a tényleges fogyasztást tükrözi, ehhez járulnak még az energiahatékonysági és megújulóforrás-támogatási illetékek.

Putniković emlékeztetett, hogy az állam korábban ún. feed-in tarifát alkalmazott a megújuló energiaforrások termelőire, amit garantált áron vásárolt fel - a polgárok pedig ezen keresztül részt vettek a megújuló források támogatásában.

A fogyasztóknak azt tanácsolta, hogy ha kételyük van a számla pontosságát illetően, ne a telefonos ügyfélszolgálatot hívják, hanem írjanak írásos panaszt e-mailben a számlán feltüntetett címre, csatolva a mérőóra fotóját és a pontos adatokat.

Így nyoma marad a bejelentésnek, és nagyobb az esély a probléma megoldására.

Kiemelte, hogy a polgároknak nincs kötelező feladatuk a mérőóra leolvasására, azonban lehetőségük van rá. Azok, akik élnek ezzel a lehetőséggel, kedvezményekre is pályázhatnak.

Az okosmérővel ellátott fogyasztók esetében a leolvasás távolról valósul meg, míg a hagyományos mérők leolvasása a disztribúciós munkatársak feladata, akiknek ezt havonta, a hónap elején kell elvégezniük.

"Ha a mérőt nem olvasták le, a fogyasztónak a disztribúcióhoz kell fordulnia" - emlékeztetett Putniković.

Megjegyezte, hogy a tarifahatárok átalakítása – mint például a "piros zónába" való belépés küszöbértékének csökkentése – főként azokat érinti hátrányosan, akik elektromos fűtést használnak.

Végül azt is hangsúlyozta, hogy azok, akik tetemes villanyszámlát kaptak és elektromos fűtést alkalmaznak, ugyanakkor energiapazarló lakásban élnek, bizonyos mértékben saját maguk is felelősek a magas energiafogyasztásért.

Fedezd fel az év legjobb ajánlatát: te élvezd a nyugalmat, míg mi még inkább tökéletesítjük szolgáltatásainkat!

A visszajelzések alapján három fő tényező okozza a honlappal kapcsolatos frusztrációt:

A felugró hirdetések, amelyek hirtelen bukkannak fel a képernyőn, gyakran zavaróak lehetnek, és megnehezítik a felhasználók számára a böngészés élményét.

* az, hogy nem tudod végigolvasni az előfizetőknek járó cikket,

* a mellégépelések.

A mi kihívásunk abban rejlik, hogy nem tudunk újabb saját anyagokat létrehozni, mivel körülbelül húsz önkormányzat egyetlen dinárt sem hagyott jóvá a beadványainkra. Ezen kívül a Magyar Nemzeti Tanács - a pártházból érkező, évek óta megismétlődő, nem megalapozott indokokra hivatkozva - folyamatosan elutasítja a pályázataink támogatását.

Támogassuk egymást! Mindössze napi húsz dinárért (0,17 euró) előfizethetsz a Szabad Magyar Szóra. Ezzel nemcsak a zavaró felugró hirdetésektől szabadulsz meg, hanem hozzáférést nyersz a Plusz rovatban megjelenő exkluzív cikkekhez is. Ráadásul ezzel a lépéssel te is hozzájárulsz ahhoz, hogy a Szabad Magyar Szó továbbra is Vajdaság legnépszerűbb magyar nyelvű honlapja maradhasson, és még több helyi érdekességről tájékoztathassunk!

U. i. Ha kétszáznál több előfizetőnk lesz, bizisten, még egy olvasószerkesztő alkalmazását is megfontoljuk!

Related posts