A makói mellékvonal megszüntetése után a MÁV mintegy 20 millió forintot fektetett a pálya helyreállításába | atlatszo.hu

Több mint egy évig tartó jogi csatározásba bonyolódtunk a MÁV FKG Kft.-vel, mivel nem voltak hajlandók felfedni, hogy a Zele-Bau Kft.-nél a karbantartásra szánt pénzeket hogyan használták fel. Érdekes, hogy a Zele-Bau tulajdonosa az a személy, akit Varga Mihály, a Magyar Nemzeti Bank elnöke, még pénzügyminiszteri minőségében éveken át bérbe vett, majd később megvásárolt egy balatoni nyaralót. A MÁV FKG a személyes adatok védelmére hivatkozva titkolózott, de miután sikeresen megnyertük a szerződésért indított pert, az iratokból kiderült, hogy lényeges információt egyáltalán nem takartak el.
"Meg fognak ölni, biztosan meg fognak ölni" - zavart férfi áll az újszegedi vasútállomás peronján. A menetrend helyéhez beszél, ahol a bódéra azt festették: Lázár kastélya 22 kilométer. Az egykori állomást benőtte a gaz, életveszélyes, innen már a vonat sem jár. A MÁV-nál mégis fontosnak gondolták, hogy elköltsenek itt egy kis pénzt pályafenntartásra. Pedig meglehetősen szűkösen él a magyar vasút.
"Orbán Viktor miniszterelnök tavaly decemberben kijelentette, hogy Magyarországnak nem áll rendelkezésére elegendő pénz a pályaudvarok felújítására. Ezt követően Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette, hogy a budapesti főpályaudvarok, valamint a hozzájuk tartozó barna mezős területek 99 évre, gyakorlatilag ingyen, magánkézbe kerülnének. Azonban a pályázati kiírásból nem derül ki, hogyan lehetne összehangolni az üzleti érdekeket a közérdekkel. Kérdéses például, hogy a vonatok továbbra is a Nyugati és a Keleti pályaudvar csarnokaiban maradnának-e."
Azóta már a WC-ket is takarítják a vonatokon Lázár ígérete szerint, de pénz az állomásokra nem lett. A MÁV működését lehet és kell is kritizálni, azt viszont hangsúlyozzuk, hogy az állami vállalat leginkább azt csinálja, amit az állam megrendel tőle, vagy éppen Lázár János utasításba ad neki. Ezt azért is jegyezzük meg, mert minisztériumi jóváhagyás nélkül semmi sem történhet, vagyis az abszurd történet, ami most következik, ugyan a MÁV leányvállalatához köthető, de valószínűleg mégsem az állami vasúttársaság önálló döntéséről van szó.
A MÁV különböző leányvállalatok révén látja el feladatait, köztük kiemelkedő szerepet játszik a MÁG FKG Kft. Ez a vállalat a magyar vasúti infrastruktúra építésében, felújításában és karbantartásában a legnagyobb szereplő, amely teljes mértékben az állami MÁV Zrt. birtokában áll. A MÁV FKG Kft. mintegy 7000 kilométeres vágányhálózat karbantartásáért és felújításáért felelős, ezzel biztosítva a vasúti közlekedés zökkenőmentes működését. Fontos megemlíteni, hogy korábban már beszámoltunk arról, hogy a cég közbeszerzési eljárások mellőzésével jelentős összegeket költ el NER-körhöz tartozó vállalatoknál.
A MÁV FKG, amelynek irányítása Lázár János minisztériumára hárul, a hazai jogszabályokkal kapcsolatos megközelítéseit meglehetősen szabadon alakítja. Az átláthatóság, amelyért a kormány állítólag küzd, távol áll tőlük, hiszen az általuk kötött szerződéseket nem publikálják. Csak egy táblázat érhető el a weboldalukon, de a benne található információk nem elegendőek a részletek megismeréséhez.
Az Átlátszó a Szeged Divízió területén végzett vasúti pályakarbantartással, felújítással és pályaépítéssel kapcsolatos munkákra volt kíváncsi. A Zele-Bau Kft.-vel kötött szerződést azonban személyes adatokra és üzleti titokra hivatkozva nem adták ki a közadatigénylésünkre, ezért pereltünk érte. A bíróságon nyertünk, majd végre a kért információkat is megkaptuk.
A Zele-Bau Kft. különös figyelmet érdemel, hiszen 2022 februárjában napvilágot látott egy írásunk, amelyben arról számoltunk be, hogy Varga Mihály, akkori pénzügyminiszter (jelenleg az MNB elnöke), egy rendkívül kedvező áron bérelhetett egy 169 milliós medencés luxusházat a Balaton partján, egy olyan cégtől, amelyet ő maga kitüntetett trafiktulajdonos üzemeltetett. A bérbeadó Gyenes Resort Kft. volt, amely mögött végső soron a Zele-Invest Kft. áll, és ennek a cégnek a tulajdonosa Zele Sándor, aki a vasúti felújításokban is aktívan részt vevő Zele-Bau Kft. vezetője. Érdekes módon, alig néhány hónappal a balatoni villáról szóló cikkünk megjelenése után Varga Mihály és felesége végül megvásárolták az ingatlant Zele cégétől.
A MÁV FKG-től négy dokumentum érkezett hozzánk, amelyek összesen 168 oldalt tesznek ki. A cég a per során a GDPR-ra hivatkozva próbálta megakadályozni az adatok kiadását, azonban az iratokban csupán az "igazoló" nevét és az aláírásokat tüntették el. Minden egyéb lényeges információt szabadon hagytak. Továbbá, bár kizárólag a Szeged Divízióra vonatkozó adatokat kértük, a debreceni adatok is rendelkezésünkre állnak.
A szegedi régióhoz kapcsolódik Kiskunhalas, Kiskunfélegyháza, valamint Békéscsaba főépítészeti vezetősége.
A legnagyobb összeget, nettó 456 millió forintot, a Szeged és Cegléd közötti vasútvonal fejlesztésére fordították.
Ezt követően Tiszatenyőn nettó 273 millió forintos beruházást valósítottak meg, ahol a nyílt vonalon "Lw-jelű vasbetonaljat" cseréltek ki. Érdekesség, hogy ezt az aljat 2010-ben újították fel uniós támogatásból, ahogy azt a NIF archívuma is dokumentálja.
A Szeged-Békéscsaba vasútvonalra - melynek Hódmezővásárhelyig tartó szakaszát a tram-train kapcsán 30 milliárdból újították fel - 143 millió ment el, főként aljcserére. Ezek a munkák a teljes költségkeret 96 százalékát elvitték.
"A MÁV szerint nincsenek meg a szükséges feltételek a működtetéshez, ezért 10 mellékvonalon augusztus elsejétől megszűnik a vasúti közlekedés, a bezárásokról a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium döntött" - mutattuk be 2023-as videónkban.
A MÁV álláspontja szerint a személyszállítás nem szűnt meg véglegesen, csupán átmenetileg felfüggesztették. Ezt a helyzetet már korábban részleteztük, amikor kiderült, hogy mivel hivatalosan egyik mellékvonalat sem zárták be, a minisztérium nem rendelkezik információval róluk.
Fontos tudni, hogy a személyvonatok ezen a vonalon nem közlekednek. A Szeged-Makó-Mezőhegyes-Békéscsaba viszonylat esetében 2023. augusztus elsején végrehajtották a módváltást, ami azt jelenti, hogy az utasok azóta buszos közlekedést vehetnek igénybe.
2023 novemberében és decemberében a MÁV FKG összesen 15 millió forint értékben végeztetett el munkálatokat Újszeged állomásán, valamint Makón.
A feladat a következő volt: "Talpfa csere 2,60 méteres vasbeton aljzatra nyílt vonalon." Ezt követően Makón a "vasbetonalj csere" munkálatai zajlottak. A Mezőhegyes és Csanádpalota közötti szakaszon is aljakat cseréltek, mindez 2,5 millió forintért. Azóta a személyvonatok nem közlekednek ezen a vonalon.
A Kiskőrös-Kecel vasútvonalon 56,2 millió forint értékben zajlott a talpfa cseréje vasbetonaljra, mindezt nyílt vonalon, szállítás nélkül, használt LX anyagok felhasználásával. Érdemes megjegyezni, hogy a személyszállítás ezen a vonalon 2007 óta megszűnt, azonban a teherforgalom továbbra is aktív maradt. 2011-ben egy új iparvágányt építettek a foktői növényolajgyárhoz, ami a megnövekedett teherforgalom miatt vált szükségessé. Ennek következtében a vonal átépítése is elkerülhetetlenné vált, amely során használt anyagból 48 kg/m sínrendszert alakítottak ki.
Segesvári Csaba egyedülálló személyiség, akinek tevékenységei és eredményei mély nyomot hagytak a környezetében. Színes karaktere és sokoldalú érdeklődése révén inspiráló példaként szolgál mások számára. A kreativitás és a kitartás jellemzi, ami lehetővé teszi számára, hogy új utakat találjon és kihívásokkal nézzen szembe. Munkássága során mindig arra törekszik, hogy pozitív hatást gyakoroljon a közösségére, és a tudását másokkal megossza.