A jármű végleges elvétele összhangban áll az alkotmányos előírásokkal.


A közlekedésbiztonság javítása érdekében tervezett új intézkedések között szerepelnek a következők: a hátsó ülésen való biztonsági öv be nem csatolásáért kiszabható szigorúbb büntetések, az alkoholos indításgátló rendszerek lehetséges bevezetése, valamint a szabálysértők jövedelméhez igazított pénzbírságok. Továbbá, azok számára, akik többször is súlyos szabálysértéseket követnek el, a büntetések szigorítása is napirenden van. Mindezek a javaslatok a jövőbeli közlekedésbiztonsági törvénytervezet részei lehetnek, amennyiben a jogszabály végleges formáját elnyeri.

Annak ellenére, hogy eredetileg azt ígérték, hogy a törvénytervezet júniusra készen lesz, az még mindig kidolgozás alatt áll, és Milan Ilić, a Közlekedésbiztonsági Ügynökség tanácsadója szerint az év végéig várható a befejezése.

Bár kétségek merültek fel egyes rendelkezések kivitelezhetőségével kapcsolatban, a közlekedésbiztonsági szakértők az Insajder számára azt nyilatkozták, hogy az új törvény célja egyértelmű - életeket megmenteni és csökkenteni a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát.

A Belügyminisztérium április végén közölte, hogy Szerbiában az elmúlt évben 514 személy vesztette életét közlekedési balesetben, közülük tizenhatan gyermekek voltak, és az áldozatok majdnem fele gyalogos, kerékpáros vagy motoros volt - ők a közlekedés legsebezhetőbb résztvevői.

Milan Ilić, a Közlekedésbiztonsági Ügynökség igazgatójának tanácsadója az Insajdernek nyilatkozva hangsúlyozta, hogy a közlekedési balesetek legfőbb kiváltó okai a manőverek nem megfelelő végrehajtása és a közlekedési helyzet téves értékelése. Emellett kiemelte, hogy a sebesség kiemelkedő szerepet játszik a balesetek bekövetkezésében, míg az alkoholfogyasztás következtében bekövetkező balesetek aránya tizenegy százalékot tesz ki a személyi sérülések esetén.

"Az új közlekedésbiztonsági törvény célja, hogy számos technikai kérdést rendezzen, és hogy összhangba kerüljön az Európai Unió előírásaival a Szerbia EU-hoz való csatlakozási folyamatában. Ami a balesetek számának csökkentését illeti, az egyik fontos érv a biztonsági öv használata, ugyanis az első ülésen az emberek mintegy 80 százaléka beköti magát, míg a hátsó ülésen tíz emberből nyolc ezt nem teszi meg, vagyis 80 százalékban vannak azok, akik nem kötik be magukat. Azok közül a személyek közül, akik az elmúlt időszakban a hátsó ülésen szenvedtek halálos balesetet, egyikük sem használta a biztonsági övet" - mondta Ilić az Insajdernek.

Ez az egyik legfőbb indok, amiért sürgetni szükséges a büntetések szigorítását a biztonsági öv használatának elmulasztása miatt, valamint a gépjárművezetők felelősségének kiterjesztését is, még abban az esetben is, ha az utasaik nincsenek bekötve – magyarázta Ilić. Továbbá hangsúlyozta, hogy egy másik lényeges javaslat a fiatal vezetők oktatásában a szülők aktív részvételének ösztönzése. Szavai szerint a balesetekben érintett fiatalok jelentős része a "közlekedési manőverek végrehajtása" során vét hibát, így elengedhetetlen, hogy az autósiskolákra vonatkozó előírásokat szigorúbb keretek közé helyezzék.

A közvélemény figyelmét felkeltette a javaslat, miszerint bizonyos közlekedési szabálysértések esetén a járművet véglegesen elvehetik. Damir Okanović, a Közlekedésbiztonsági Bizottság tagja kifejtette, hogy ez a rendelkezés már 2006 óta létezik, amikor az utasszállításról szóló törvény előírta, hogy illegális taxizás esetén véglegesen el kell kobozni a járművet, függetlenül attól, hogy az elkövető a jármű tulajdonosa-e vagy sem.

A Szerb Alkotmánybíróság 2012-ben egy olyan eljárás keretében foglalkozott a járművek végleges elkobzásának törvényességével és alkotmányosságával, amely során kifejtette, hogy ezen intézkedés összhangban áll az Alkotmánnyal, valamint a hazai eljárásjogi normákkal. E lépés nem csupán jogszerű, hanem szükséges is, mivel a jelenlegi büntetési rendszerek nem elegendőek ahhoz, hogy visszatartsák azokat a visszaesőket, akik jelentős veszélyt jelentenek a közlekedésbiztonságra. A végleges döntés arról, hogy milyen esetekben és milyen körülmények között kerül sor a járművek elkobzására, a parlament képviselőinek hatáskörébe tartozik. Valószínű, hogy a legnagyobb figyelmet a közlekedésbiztonságra legnagyobb mértékben veszélyt jelentő, súlyos szabálysértések, például az erőszakos vezetés ismétlődése kapja – tette hozzá Okanović.

Milan Ilić, az ABS igazgatójának tanácsadója elmondta, hogy a törvény korábbi verziójában szerepelt az a rendelkezés, hogy a járművet ideiglenesen elkobozzák az eljárás befejezéséig. Hozzátette azonban, hogy mivel ezekben az esetekben az eljárások többnyire gyorsított eljárásban zajlanak, a járművek többségét viszonylag gyorsan visszaszolgáltatják.

Ilić kifejtette, hogy léteznek olyan helyzetek, amikor egy járművet többször is elkoboztak, majd azt visszaadták a tulajdonosának. Eddig csupán néhány járművet koboztak el véglegesen. Az új törvénymódosítások célja, hogy világosan meghatározzák azokat az eseteket, amikor a bíró köteles a jármű végleges elkobzására. Ez tehát a meglévő jogszabályok pontosításáról és kiegészítéséről szól, amely már korábbi törvénymódosítások során is felmerült.

Próbajogosítvány – egyfajta tapogatózás a sötétben, ahol a kutatások még hiányoznak.

Egy másik javaslat különösen a próbavezetői engedéllyel rendelkező fiatalokra irányul. Ilić hangsúlyozta, hogy több állampolgár és intézmény is jelezte, hogy ezek az engedélyek nem érvényesek nemzetközi szinten, ami sokakat érint.

Ilić kifejtette, hogy a javasolt technikai megoldás egy új, szabványos jogosítvány bevezetése a fiatal sofőrök számára, amely egyedi kóddal lesz ellátva. Ez a kód a jogosítványon szerepel majd, és egyértelműen jelzi, hogy az adott személy fiatal sofőr státuszú. A tervezett jogosítvány dizájnja megegyezik a hagyományos jogosítványokkal, így más országokban is el fogják fogadni és elismerni. Ennek köszönhetően a fiatal sofőrök zökkenőmentesen vezethetnek külföldön is, mindezek mellett az adott ország közlekedési szabályaival összhangban.

Elmondása szerint ez kizárólag a vezetői engedély formanyomtatványának technikai módosítása, hogy az dokumentum megfeleljen a nemzetközi előírásoknak, miközben "a fiatal sofőrökre vonatkozó korlátozások lényegében változatlanok maradnak".

Damir Okanović szerint a jelenlegi megoldás a próbavezetői engedéllyel kapcsolatban sem nem jó, sem nem rossz, mivel - mint mondja - eddig nem készült egyetlen komoly hatásvizsgálat sem a jelenlegi intézkedések hatékonyságáról, amelyek a próbavezetők jogait korlátozzák.

"Nem tudjuk, hogy jó-e az a megoldás, miszerint ők nem vezethetnek járművet 23 óra és reggel 6 óra között. Azt sem tudjuk, nem lenne-e jobb, ha ez a tilalom 22 órától vagy éjféltől lenne érvényes. Találgathatunk, de hiteles kutatások ezzel kapcsolatban egyszerűen nincsenek. Ami magát a próbavezetői engedély formáját illeti, úgy vélem, jó megoldás lenne kivezetni őket, és helyettük a szokásos műanyag kártyás jogosítványban egy megfelelő kóddal jelezni, hogy a sofőr próbavezetői státuszban van" - véli Okanović.

Alkoholos indításgátló

Beszélt arról is, hogy fontolják meg az alkoholos indításgátló bevezetését, egy olyan innovatív eszközt, amely megakadályozza a jármű elindítását, amennyiben alkoholt észlel az utastérben. Kifejtette, hogy tudomása szerint Szerbiában eddig nem készült részletes vizsgálat az alkoholos indításgátlók közlekedési balesetekre gyakorolt hatásáról, így nem tudja megítélni, mennyire hatékonyak ezek az eszközök.

"Azokban az államokban, ahol már alkalmazzák az alkoholos indításgátlókat, vegyes tapasztalatokkal találkoztak: vannak pozitív és negatív következmények is. Személyesen engem nem zavar semmi, ami segíthet elriasztani a sofőröket attól, hogy alkoholos befolyás alatt üljenek a volánhoz. Azonban kérdéses, hogy ezek az eszközök mennyire bizonyulnak hatékonynak a gyakorlatban, miután bevezetésre kerülnek."

Több polgár javasolta, hogy a pénzbírságok mértékét a szabálysértő jövedelméhez kellene igazítani - nyilatkozta Milan Ilić, hozzátéve, hogy ezt a lehetőséget az intézmények eddig hivatalosan nem vizsgálták, de az ötlet érdekesnek és további vizsgálatra érdemesnek minősült.

Ilić kifejtette, hogy a közvélemény szerint sok sofőr ismételten elköveti a szabálysértéseket, mivel a fix összegű büntetések nem jelentenek számukra komoly anyagi terhet, különösen azok számára, akik átlagon felüli jövedelemmel rendelkeznek. Szerintük sokkal hatékonyabb lenne, ha a bírságok a jövedelemhez lennének igazítva, mivel ez nagyobb elrettentő erőt gyakorolhatna a jogsértőkre.

Damir Okanović véleménye szerint a jövedelemhez igazított büntetési rendszer Szerbiában nem lenne életképes. Arra hívja fel a figyelmet, hogy az utakon sok olyan emberrel találkozhatunk, akik luxusautókat vezetnek, amelyek értéke meghaladja a 100.000 eurót, miközben a hivatalos jövedelmük csupán 50.000 dinárra rúg.

Milan Ilić a polgári javaslatok kapcsán rámutatott, hogy a lakosság egyre inkább szigorúbb büntetéseket sürget a súlyos közlekedési szabálysértések visszatérő elkövetőivel szemben. Ugyanakkor hangsúlyozta a közlekedési infrastruktúra fejlesztésének és a közlekedési jelzések minőségének javításának létfontosságú szerepét is a balesetek megelőzése érdekében.

Itt az év ajánlata: te nyugodtabb, mi még jobbak leszünk!

A visszajelzések szerint három fő tényező okoz frusztrációt a weboldalon:

A helyzetünk sajnos az, hogy nem tudunk több saját anyagot előállítani, mivel körülbelül húsz önkormányzat egyetlen dinárt sem hagyott jóvá a beadványainkra. A Magyar Nemzeti Tanács pedig, a pártházból érkező, valóságtól elrugaszkodott indokokra hivatkozva, évek óta nem támogatja a pályázatainkat.

Támogassuk egymást! Csupán napi húsz dinárért (0,17 euró) válhatsz a Szabad Magyar Szó előfizetőjévé. Ezzel nemcsak hogy megszabadulsz a zavaró reklámoktól, hanem hozzáférhetsz a Plusz rovatban megjelenő izgalmas cikkekhez is. Emellett hozzájárulsz ahhoz, hogy a Szabad Magyar Szó továbbra is a legnépszerűbb vajdasági magyar honlap maradhasson, és még több helyi témát dolgozhassunk fel. Közösen építsük a jövőnket!

u.i.: Amennyiben sikerül elérnünk a kétszáz előfizetőt, ígérem, hogy még egy olvasószerkesztő applikáció bevezetését is komolyan mérlegeljük!

Related posts