A Jaguar Land Rover végleg letette a lantot az amerikai piacon.
A betegség miatt kénytelen volt visszatérni Magyarországra Steiner Kristóf, aki megosztotta a vele történt eseményeket.
A szóvivő nyilatkozata alapján a vállalat áprilisban felfüggeszti az Amerikába irányuló szállítmányait.
A Jaguar Land Rover szombaton tett bejelentése előtt Donald Trump amerikai elnök a héten közzétette az új "viszonossági importvámokról" szóló rendeletét. Ennek egyik kulcsfontosságú része a járműimportra kivetett külön 25%-os vám, amely jelentős hatással lehet az autóiparra.
A rendelet értelmében az Egyesült Államok eltérő vámrendszert alkalmaz a különböző szektorokra. Az autóiparon kívüli import esetében az alapvám 10 százalék, azonban az Európai Unióból érkező termékekre 20 százalékos, míg a kínai import esetén ez a szám már 34 százalékra emelkedik, ami a korábban érvényesített vámokkal együtt összesen 54 százalékot jelent. Továbbá, a Nagy-Britanniából származó nem autóipari termékekre szintén 10 százalékos amerikai vám vonatkozik.
Londoni pénzügyi szakértők véleménye szerint az amerikai vámok jelentős hatással lehetnek a brit autóiparra, amely évente 110 ezer gépjárművet juttat el az Egyesült Államok piacára.
Az egyik tekintélyes londoni gazdaságpolitikai kutatóműhely, az Institute for Public Policy Research (IPPR) frissen kidolgozott, modellszámításokra alapuló forgatókönyve szerint ha az amerikai kormány tartósan érvényben tartja a 25 százalékos vámot az importált személyautókra, az 25 ezer állás megszűnésével járhat a brit járműipari ágazatban, tekintettel arra, hogy a Nagy-Britanniában gyártott autók 12,5 százalékát az amerikai piac veszi fel.
Az IPPR hangsúlyozta, hogy a brit autóipari konglomerátumok közül a Jaguar Land Rover exportálja a legtöbb járművet az Egyesült Államokba, így ennek a cégnek különösen magas a kitettsége az amerikai vámokkal szemben, de a BMW tulajdonában lévő, Oxfordban működő Mini autógyár is jelentős mértékben függ az amerikai piactól.
Az IPPR legfrissebb jelentése alapján Nagy-Britanniában jelenleg 2811 vállalat tevékenykedik az autó- és részegységgyártás területén. Ezen cégek összesen közel 133 ezer munkavállalót foglalkoztatnak, és tavalyi összesített éves bevételük elérte a 70,3 milliárd fontot, ami átszámítva körülbelül 33 750 milliárd forintnak felel meg.
Az elemzés rámutat arra is, hogy a járműipar a legfőbb brit áruexportőr szerepét tölti be: 2024-ben az ágazat részesedése a teljes brit árukivitelből elérte a 13,9 százalékot.